Enkelt uttryckt är gruppens enda mål i denna fas att finna och etablera sin strategi.
Det är nu lockande att snabbt springa vidare till nästa fas som är design och dokumentation, men alla i teamet måste ha strategien klar för sig först. Därför upprättar man oftast ett strategidokument (strategiplan). I denna fas tar teamet ut sin "kompassriktning" genom att finna sin strategi. Gruppen behöver i informationsskogen söka efter "low-hanging-fruits", alltså både det uppenbara men även efter det som uppenbaras efter ansträngning.
Det finns ingen färdig enkel metod för att ta fram en övergripande strategi. Det handlar om en iterativ skapandeprocess. Prova olika idéer och förslag på strategier, är man inte nöjd, gör om. Denna fas kan ta mycket energi i anspråk.
Metoderna för att gå vidare behöver inledas med att man lägger ut alla "korten" på bordet. Då först får man överblick och kan göra bra strategibeslut. Här finns det risk att man tycker olika inom gruppen, har olika idéer och infallsvinklar.
Arbeta gärna parallellt med flera förslag för att till sist enas om den bästa. Kom ihåg nyckelorden; lyhördhet, respekt, lär av varandra. Donald H. McGannon säger att "Ledarskap är handling, inte position".
Vanliga metoder är Brainstorm
I Strategifasen kommer grova idéer fram, dessa kan dock komma att ändras. Om möjligt kan uppdragsgivaren ge klartecken från strategidokumentet så jobba här på grov nivå och fastna inte i detaljer. Var beredda på att offra lösningar ("kill your darlings").
I samband med skisser eller webbkartor i stora drag behöver man göra utprovningar. Dessa utprovningar ger strategival på ett tidigt stadium en bekräftelse på att
Utprovningar skall på detta stadium vara mycket enkla, tex genom användandet av pappersmodeller, tänka-högt-metoden, observationer osv.
Med utgångspunkt från uppdragsgivarens informationsmängd och uppgifter från omvärldsbevakningen samt målgruppsanalyser ringas problemområdet in. Med hjälp av utprovningar och tester på målgrupper och/eller personas kommer också en struktur på prototypen att komma upp till ytan som baseras på områden, målgrupper, associationer eller en blandning av dessa.
Det är som sagt viktigt att kunna förklara och presentera sina förslag på lösning. I tabellen nedan finns några verktyg som beskrivs kort.
Verktyg/Metod | Beskrivning |
---|---|
Metaforer | Webbplatsen ska vara "klok som en uggla". Illustration av uggla, kloka uttalanden från ugglan, osv. |
Persona | Begreppet Persona är till stor hjälp för alla discipliner inblandade i en pågående designprocess. Om alla inblandade har olika bild av för vem man designar, kan en utarbetad fiktiv person destillerad ur målgruppen få representera målgruppen. Denna fiktiva person är inte verklig men genom att ge personan så mycket värden från verkligheten och kanske t.o.m. en bild så kan alla i designteamet bli hjälpta. Det går aldrig att göra direkta utprovningar mot en persona, men om personan signalerar t.ex. kvinna, 30 år, singel, inga barn så går det att "testa" vilka typer av charterresor som attraheras respektive repelleras av personan. Personans egenskaper inhämtas från studier av målgruppen |
Scenarier | Genom att försätta tänkta representanter ur målgruppen i tänkta scenarier uppstår förståelse för hur dessa agerar i vissa situationer. |
Moodboard | En utskrift av olika kontextanpasade färglada bilder som beskriver det "landskap" som personan befinner sig i. När dessa bilder kan överskådas så hjälper det till att se "mediemönster" som till viss del kan användas på webbplatsen. |
Fallstudier och historier | Det är ofta värdefullt och intressant att jämföra det aktuella uppdraget med andra uppdrag och då valda lösningar. |
Konceptbilder | Enkla bilder som grafiskt beskriva förhållanden mellan besökarnas olika kommunikationsbehov eller hur en funktion är tänkt att fungera. Det finns egentligen inga regler för hur en konceptbild ska utformas. Konceptbilder är ofta ett mycket effektivt sätt att lyfta fram en idé eller göra sitt budskap kristallklart |
Förklarande skisser | Visualisera lösningen genom enkla förklarande skisser |
Eftersom hela projektet avslutas med en dokumentation, ett slutdokument, kan man ägna en tanke åt slutrapporten som kommer att väva ihop all information och de tidigare inlämningsuppgifterna till en fristående slutrapport.
Ta fram strategirapporten med idéer, koncept, beskrivningar, rekommendation osv. i ett läsbart format.
Beskriv bakgrunden, den breda kontexten dvs. vilka de tilltänka målgrupperna är samt målsättningen med lösningen. Det är också värdefullt att på olika sätt beskriva vad ni har byggt för lärdomar och erfarenheter från research-fasen.
Var gärna så visuella som möjligt när ni lägger fram era förslag och rekommendationer. Använd designskisser och site-maps och även gärna tabeller och grafer som på ett enkelt sätt kan beskriva hur ni har kommit fram till ett visst beslut, från research till färdigt förslag.