Efter att ha samlat in alla upgifter om kommunikationen och därefter valt strategi så vet man vad som kommer att ske och hur. Så, efter att research och strategin är klar kommer kasen design & dokumentation.
Tillbakablick Nu har teamet lyssnat på uppdragsgivaren, fått bekräftelse på att man uppfattat rätt om vad uppdraget går ut på med uppdragsbeskrivningen. Vidare har man inom teamet gjort en grov analys av möjligheter på lösningar, eventuellt presenterat dessa i strategidokumentet och fått godkänt på inslagen väg. Nu är det dags att utveckla produkten med strategidokumentet som styrdokument. Nu sker ytterligare fördjupat arbete inom gruppen.
Vi har tagit ut en kompassriktning och hela gruppen påbörjar nu det kreativa arbetet med resan mot målet. Det är i denna fas man praktiskt börjar prestera saker eller börjar lösa problem.
När nu dokumentationen över lösningen börjar växa fram, kommer samtidigt en massa förslag om förändringar och förbättringar att komma fram.
Det är ju först nu som alla kan se och känna på produkten/tjänsten. Då är det läge att även testa den på er målgrupp. Skaffa därför empiri till slutrapporten som ska tillbaka till uppdragsgivaren och kursansvariga. Allt ska givetvis ha sin utgångspunkt från innehållet i den fastställda uppdragsbeskrivningen och strategidokumentet, ingen stor förändring får strykas eller tillkomma från den. Utprovade skisser, wireframes och site-diagram ligger till grund för produktionen.
Ett sätt att bli effektiva i processen är att dela upp uppgifterna. Behåll dock gruppdisciplinen genom att någon utses till projektledare och ser till att tider hålls. Dela upp problemet i mindre delar. Blir problemet alltför ansträngande kan man fördela de mänskliga resurserna så att man inte fastnar.
Iterativa aktiviteter som är nödvändiga