Rapport- och PM-skrivning

Syftet med rapportskrivningen är, förutom att utgöra examinationunderlag, att studenten ska kunna få tillfälle att reflektera över sitt lärande. Skrivandeprocessen är en lärandeprocess. Att formulera dig så att andra förstår hjälper ditt lärande. Samtidigt är utformningen av akademiska rapporter enkel. Dels följer de en tradition där struktur och upplägg gör att man som läsare lätt kan ta den till sig men den efterlämnar också förslag på vidareforskning.

Gemensamt för PM och Rapport

Filtyp, namn och storlek

  • Digitala dokument lämnas in som E T T dokument (fil). Dokumentet (filen) skall där så behövs innehålla alla bilagor, eventuella bilder et cetera.
  • Filen får vara av PDF-format, RTF-format eller Word-format
  • Filnamnet skall döpas till kurskod_uppgift_användarnamn.
    • Exempel: "kit126_inl1_abc12001".
  • Om inget annat begärts, e-postas till samtliga lärare och den urkundsadress som lärare uppgivit

Att skriva en PM

Att skriva en PM (promemoria) är att skriva en sammanfattad redogörelse för ett avgränsat ämne. Syftet med att skriva sammanfattande är att det ska vara kort och koncist. I denna kurs, högst fyra A4-sidor. Försättsblad och bilder inkluderat.

Dispositionen skall vara lätt att följa, dvs. rubriker väljs så att de ger en linjär följd i din PM.

Exempel på uppdelning:

  • Inledning
  • Innehåll
  • Sammanfattning

Att skriva en Rapport

Struktur/disposition

En rapports disposition är den konstnärliga eller logiska ordningen av innehållet i ett litterärt arbete (avhandling, uppsats et.c.) En bra och genomtänkt disposition underlättar för dig som utredare och för den som läser din utredning.

Tolka inte följande disposition som absolut krav. Rubrikerna på rapportens delar kan vara annorlunda och en viss variation i dispositionen tillåts. De delar som är satta inom parentes kan utelämnas om rapporten är kort mindre än 10 sidor).

  • Titel
    Titeln ska vara tydlig och beskrivande. Det kan ibland vara klargörande med en undertitel. Titeln placeras på titelsidan (försättsbladet) tillsammans med övrig information.
    Följande MÅSTE finnas i försättsbladet
    • Gruppens namn (om tillämpligt)
    • Titel (och eventuell undertitel)
    • Uppgiftens namn
    • Personens eller gruppens medlemmar
      • fullständiga namn
      • e-postadresser (skoladressen)
    • Kurskod
    • Datum med år
  • Sammanfattning
    Sammanfattningen ska vara fristående från rapporten i övrigt. Man ska kunna läsa sammanfattningen och förstå innehållet utan ha läst övriga rapporten. I sammanfattningen bör finnas kort problemformulering, metod och resultat, komplett och objektiv. Sammanfattningen får inte innehålla någon extra information som inte finns i rapporten
  • (Förord)
    Förordet är till för att tala om varför rapporten tillkommit och varför den är skriven. Man kan också tacka personer som bidragit med arbete eller ekonomiska medel. Förordet brukar ges en egen sida i rapporten. Ett förord är inte nödvändigt utan kan utelämnas
  • (Innehållsförteckning)
    Innehållsförteckningen gör det lätt för läsaren att hitta i rapporten. Utformningen kan varieras, 1, 1.1, 1.2, 2, 2.1 osv. Titelsidan ska inte sidnumreras. Innehållsförteckningen kan utelämnas
  • Inledning
    Syftet med inledningen är att introducera läsaren till problemställningen. Inledningen är mycket viktig och bör skrivas så att läsaren logiskt och motiverat leds fram till problemställningen. Sista delen i inledningen bör göras som en "mjuk" övergång från Inledning till Metod/Resultat/ Analys
  • Metod/Resultat/Analys
    Detta är den största delen av rapporten. Därför är det ofta lämpligt att dela upp texten i ett antal underrubriker. Här presenteras materialet i logisk ordning vilket inte behöver vara den kronologiska. Resultat beskrivs rakt på sak på ett neutralt sätt. Genom att namnge och/eller redovisa metoder som använts så kan läsaren bilda sig en uppfattning om på vilken grund som resultatet vilar
  • Diskussion/Slutsatser
    Här diskuteras resultaten utifrån ett vidare perspektiv. Det bör påpekas att avsnittet inte ska upprepa vad som tidigare skrivits i rapporten. Förslag till fortsatt arbete diskuteras
  • Referenser
    Källor som använts i rapporten anges, ange bara de viktigaste. Referenser som listas måste vara refererade till i texten. Det får alltså inte förekomma allmänna referenser, bara sådana som finns i rapporten. Använd ett genomgående samma referenssystem. Ett förslag är APA referenssystem. Läs mer om referenssystem
  • (Bilagor)
    Man kan utgå från att de flesta läsare inte kommer att läsa bilagorna. Därför ska man inte behöva läsa bilagorna för att förstå rapporten. Bilagor tas endast med för att förse den specialintresserade med detaljer. Viktiga resultat får inte förpassas till bilagor

Rest

Så här behandlar du en rest (korrigering) av en rapport. Alla förändringar som gjorts, strykningar, ändringar eller tillkommen text skall markeras med gul bakgrund. Ett alternativ till detta är i Word aktivera funktionen spåra ändringar så att alla förändringar framgår med tydlighet.

I Word, aktivera Verktyg - Spåra ändringar.

Val

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen