HISU-metoden - Fas2 - Strategifasen

Det är nu lockande att snabbt springa vidare till nästa fas som är design och dokumentation, men alla i teamet måste ha målbilden klar för sig, därför skriver man oftast ett strategidokument (strategiplan). Uppdragsgivaren har berättat om vad denne saknar eller upplever som ett problem. I denna fas tar teamet ut "kompassriktning" genom att finna sin strategi. Gruppen behöver i informationsskogen söka efter "low-hanging-fruits", alltså både det uppenbara men även efter det som uppenbaras efter ansträngning.

Det finns ingen färdig enkel metod för att ta fram en övergripande strategi. Det handlar om en iterativ skapande process som kan vara både slitsam och smärtsam. Ofta måste man återvända till sin genomförda research för att klargöra något, kanske för att inhämta ny information. Man behöver prova olika typer av idéer och förslag för att sedan göra om. Denna fas kan ta mycket energi i anspråk.

Övergången från fas 1 (research) till fas 2 (strategy) kan upplevas som oklar. Ibland kan man pendla fram- och tillbaka mellan research- och strategy-fasen. Med det menas att viss informationshämtning om uppdragsgivarens informationsbehov kan kunna att kvarstå.

  • vi behöver till exempel veta mer uppdragsgivaren
  • vi behöver veta mer om målgruppen
  • hur arbetar målgruppen?
  • vad är problemet?
  • hur löser konkurrenter samma uppgift?
  • hur kan man lösa denna uppgift i framtiden?
  • vad är kreativt och nytänkande?
  • vad är inte low-hanging-fruits?

Metoderna för att gå vidare behöver inledas med att man lägger ut alla "korten" på bordet. Då först får man överblick och kan göra bra strategibeslut. Här finns det risk att man tycker olika inom gruppen, har olika idéer och infallsvinklar.

Arbeta gärna parallellt med flera förslag för att till sist enas om den bästa. Kom ihåg nyckelorden; lyhördhet, respekt, lär av varandra. Donald H. McGannon säger att "Ledarskap är handling, inte position".

Vanliga metoder är

Brainstorm - 1) problemformulering 2) brainstorm/dokumentation 3) analys 4) prioritering 5) fortsatt arbete

I Strategifasen kommer grovskisser och grova förslagsskisser fram i dagen, dessa kan dock komma att ändras. Om möjligt så kan uppdragsgivaren ge klartecken från strategidokumentet så jobba här på grov nivå och fastna inte i detaljer. Var beredda på att offra lösningar ("kill your darlings").

I samband med skisser eller webbkartor i stora drag behöver man göra utprovningar. Dessa utprovningar ger strategival på ett tidigt stadium en bekräftelse på att

  • man tänker rätt
  • strukturen i stora drag verkar hålla
  • eventuellt användar- eller läsvärde finns

Utprovningarna skall på detta stadium vara mycket enkla, tex genom användandet av pappersmodeller, tänka-högt-metoden, observationer osv.

Med utgångspunkt från uppdragsgivarens informationsmängd och uppgifter från omvärldsbevakning och målgruppsanalyser ringar ni in problemområdet. Med hjälp av utprovningar och tester på målgrupper och/eller personas kommer också en struktur på prototypen att komma upp till ytan som baseras på områden, målgrupper, associationer eller en blandning av dessa.

Det är som sagt viktigt att kunna förklara och presentera sina förslag på lösning. I tabellen nedan finns några verktyg i korthet beskrivna.

Verktyg/Metod Beskrivning
Metaforer Dessa är ett ofta effektivt och engagerande sätt att beskriva hur en lösning är tänkt att vara uppbyggd.
Scenarier Genom att försätta tänkta representanter ur målgruppen i tänkta scenarier uppstår förståelse för hur dessa agerar i vissa situationer.
Fallstudier och historier Det är ofta värdefullt och intressant att jämföra det aktuella uppdraget med andra uppdrag och då valda lösningar.
Konceptbilder Detta är enkla bilder som på ett grafisk sätt t-ex. kan beskriva förhållanden mellan besökarnas olika kommunikationsbehov eller hur en funktion är tänkt att fungera. Det finns egentligen inga regler för hur en konceptbild ska utformas. Konceptbilder är ofta ett mycket effektivt sätt att lyfta fram en idé eller göra sitt budskap kristallklart.
Förklarande skisser Visualisera lösningen genom enkla förklarande skisser.
Persona Begreppet Persona är till stor hjälp för alla discipliner inblandade i en pågående designprocess. Om alla inblandade har olika bild av för vem man designar, kan en utarbetad fiktiv person destillerad ur målgruppen få representera målgruppen. Denna fiktiva person är inte verklig men genom att ge personan så mycket värden från verkligheten och kanske t.o.m. en bild så kan alla i designteamet bli hjälpta. Det går aldrig att göra direkta utprovningar mot en persona, men om personan signalerar t.ex. kvinna, 30 år, singel, inga barn så går det att "testa" vilka typer av charterresor som attraheras respektive repelleras av personan.

I denna kurs behöver metoden ej användas fullt ut, men kan hjälpa till. Läs mer om Personametoden.

Eftersom hela projektet avslutas med en dokumentation, ett slutdokument, kan man ägna en tanke åt slutrapporten som kommer att väva ihop all information och de tidigare inlämningsuppgifterna till en fristående slutrapport.

Ta fram strategirapporten med idéer, koncept, beskrivningar, rekommendation osv. i ett läsbart format. Vidare är det ofta tvunget att hålla i huvudet att olika delar av rapporten ska läsas och användas av personer med olika typer av kompetens och språk.

Låt en rubrik heta executive summary som ska vända sig till beslutsfattare som vill ha en mycket översiktlig bild av vad som ska göras och vilka mervärden detta får för verksamhetens målsättning.

Beskriv bakgrunden, den breda kontexten dvs. vilka de tilltänka målgrupperna är samt målsättningen med lösningen. Det är också värdefullt att på olika sätt beskriva vad ni har byggt för lärdomar och erfarenheter från research-fasen.

Var så visuella som möjligt när ni lägger fram era förslag och rekommendationer. Använd designskisser och site-maps och även gärna tabeller och grafer som på ett enkelt sätt kan beskriva hur ni har kommit fram till ett visst beslut, från research till färdigt förslag.

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen