Planerad kommunikation - ITE 224

 

FAQ ITE 224 Planerad Kommunikation


Informationsinsamling

Research är grunden för er design och den ska dokumenteras i rapporten

Hur noga ska gestaltning av artefakt beskrivas?

Det som ska beskrivas är förutsättningar för gestaltning. Det som hittas i research i form av uppdrag, målgrupp, koncept etc.

Det som inte behöver beskrivas så noga är gestaltning på detaljnivå och saker som inte har med denna kurs att göra. Typ, ni behöver inte beskriva gyllene snittet, gestaltlagar m.m.

Hur mycket energi ska läggas på artefakten?

Detta är en kurs i planerad kommunikation. Designprocess och artefaktbygge finns med på kursen som ett sätt att pedagogiskt bearbeta det som finns i litteraturen. Artefakten ingår som examinerande moment men lägg lagom med tid på denna. Prio är att bli klar med rapporten och visa på att gruppen tillgodogjort sig litteratur. Artefakten måste inte vara en färdig produkt. Det räcker med en skiss.

Organisation som beställt artefakten ska beskrivas i enklare termer för organsiationsteori... Eh...?

När ni jobbar som kommunikatörer/kreatörer/designers bör ni ofta känna till något om organisationen som beställer av er. Ett sätt att göra det är att titta på beställande organsation med hjälp av organisationsteori. I boken nämns fyra teorier/perspektiv på hur en organsaition kan tolkas. Ta två eller flera av dessa perspektiv och beskriv Eskilstuna kommun. Ni behöver inte ägna så mycket tid åt research och ta reda på hur det "egentligen" är med Eskilstuna kommun, utan det viktiga är att visa att ni förstått grundläggande organisationsteori.

Exempel från en gruppinlämning på tidigre kurs:

"Det strukturella perspektivet innebär en hierarkisk struktur, order uppifrån och ned i organisationen samt arbetsfördelning/specialisering (Larsson, 2012, s. 66-67).

Enligt nedan utdrag från Eskilstuna kommuns hemsida kan vi se exempel på specialisering och hierarkisk struktur, enligt det strukturella perspektivet.

“Kommunen är uppdelad i nämnder, förvaltningar och bolag. Nämnderna ansvarar för den service som kommunen ska ge. Nämnderna fattar beslut inom sina specialområden och om hur budgeten ska fördelas inom deras verksamhetsområde.” (Eskilstuna kommun, 2014)"

Det jag gillar med ovanstående exempel är att gruppen först kortfattat redogör för hur begreppet definieras i boken och sedan visar gruppen att de kan koppla ihop denna fakta med kunskap inhämtad från verkligeheten. Dvs de inte bara har läst och förstått utan de behärskar även begreppet så väl attt de kan analysera verkligheten med hjälp av inläst kunskap.

Vad är referensobjekt?

Referensobjekt är artefakter som är lämpliga att studera för att förstå hur saker brukar gestaltas inom ett visst område. Exempelvis om ni ska göra webb eller app åt Västerås stad kan det vara lämpligt att studera andra kommuners webbar och appar. I fallet med cykelkampanj kan det vara bra att göra research på andra kampanjer kring cyklande. På denna kurs räcker det att googla och se vad ni hittar.

Det går också bra att referera till annan design för att beskriva er design. Då blir referensobjekten mer av inspiration.

Vad innebär att tillämpa koncept i andra medier?

Ett koncept är en övergripande och bärande idé. Vad händer med gestaltningen när ert koncept, er bärande idé, ska tillämpas i andra medier? Det behövs inga djupdykningar men det är viktig att ni i rapporten inte bara avhandlar ett medium. Typ, bara busskur utan även ser vilka andra medier som är lämpliga eller eventuellt olämpliga för ert koncept och uppdrag.

"Kommunikationsteori/modeller:" Hur tänker vi där?

Titta i boken på exempelvis Shannon & Weaver. Betrakta er artefakt ur perspektivet sändare, medium, brus och mottagare osv. Så poängen är att använda en eller ett par kommunikationsmodeller i boken. Sen går det naturligtvis att addera med annan kommunikationsteori av karaktären dennotation och konnotation av er artefakt.

"Design och designval": vad menas?

På denna kurs handlar design inte så mycket om hur slutprodukten gör sig rent estetiskt utan att se på förutsättningarna för den artefakt som skapas. Så med design i detta fall menas hur ni underbyggt er artefakt med undersökningar, kunskap och argument. Däremot lägger vi inte krutet på själva gestaltningen av karaktären gestaltlagar, gyllene snittet, valör, kulör etc. Den här kursen handlar om kommunikation och hur den planeras.

Måste det finnas referenser till allt?

Principen är att om det som beskrivs finns representerat i kurslitterturen så ska det också synas i det ni skriver. Både i form av litteraturreferenser och i användande av vokabulär.

När det gäller begrepp som inte finns beskrivna i den obligatoriska kurslitteraturen behövs inga referenser. Men om ni täcker upp med relevanta begrepp från annat än obligatorisk kurslittertur, exempelvis aktuella forskningsartiklar, så är det VG-meriterande.

 

 

 

 

 


 

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen