Uppdragsbeskrivning - Rapport - Redovisning - Individuell del
För alla inlämningar gäller:
Lärandemål 3
I början ska så många frågor som möjligt ställas . Hellre för många än för få. Hellre riskera dumma frågor än att inte fråga. Smalna av och fokusera gör vi först senare.
En uppdragsbeskrivning är en skriftlig överenskommelse mellan uppdragstagare och uppdragsgivare. En sådan kan se ut på många sätt. Nedan följer exempel på vad en uppdragsbeskrivning kan innehålla
Uppdragsgivare, namn på organsiationen
Vem är beställaren?
Gruppen skriver en uppdragsbeskrivning som inte bör vara större än en A4.
Lämna in uppdragsbeskrivning fredag första veckan på kursen senast14.00 till:
bjarne.hindersson@mdh.se och carljohanrydell@gmail.com
Feedback ges vi nästkommande lektion eller på schemalagd tid i Studion.
Kursens fyra första veckor kommer det att vara obligatorisk handledning. Frånvaro måste ALLTID meddelas kursansvarig INNAN handledningstillfälle. Frånvaro ger alltid rest. Rest vid frånvaro är alltid att ta del av förda diskussioner under respektive handledning och skriftlig dokumentaion från densamma.
Handledning ges gruppvis. Varje grupp kommer att få max 15 minuter för handledning. Det innebär att gruppen måste vara väl förberedd mned frågor och vad ni ska presentera på handledningen. Presentation sker via den skärm gruppen är tilldelad. Det innebär att skärmen är ett levande dokument som måste användas löpande i gruppens arbete. Samtliga i gruppen måste vara väl förberedda och kunna ställa, och svara på frågor samt att vara med i diskussionen.
Stående punkter är:
Eftersom tiden är knapp kommer handledningen att fokusera på olika saker beroende på vilken fas i processen kursen befinner sig. Exempelvis blir fokus på reserach i början av kursen och koncept först senare på kursen.
När det gäller tid för respektive grupp så gäller grupper med jämna nummer på förmiddagen och ojämna grupper på eftermiddagen. Varje pass börjar med gruppen som har lägst nummer. Alltså grupp 1 på förmiddagen och grupp 2 på eftermiddagen. Grupperna måste vara på plats från lektionsstart, antingen på förmiddag eller eftermiddag beroende på om gruppen har en jämnt eller ojämt nummer.
Förutom att presentera för handledare vid handledningstillälle kommer det att ske korsvis grupppresentationer. Varje grupp presenterar för en annan grupp var i processen gruppen befinner sig. Vilka grupper som presnterar för vilka gör grupperna upp om själva vid respektive tillfälle. Även här tar respektive grupp hjälp av sin skärm och det material som finns där. När grupp presenterar för grupp är fokus på desigarbetet och inte gruppdynamik.
Varje handledningstillfälle ska dokumenteras med textmängd på minst 1 A4 och max 2 A4, cirka 3000-8000 tecken, blanksteg inräknade. Bilder och refernser m.m. är som vanligt oräknade. Ta med foto på gruppens skärm i inlämningen. Feedback på inlämningen kommer att vara summarisk och begränsad. Skriven text går utmärkt att återbruka i slutrapport.
Lämna in handledningsanteckningar fredagar senast 14.00 till:
bjarne.hindersson@mdh.se och carljohanrydell@gmail.com
Detta moment innehåller beskrivning av rapportskrivande och redovisning.
Rapporten som gruppen skriver ska visa att ni inte bara löst problemet med att skapa artefakt utan framför allt visa att ni behärskar ämnet planerad kommunikatition.
Lärandemål 1-4 och 6
Nedan följer en beskrivning av innehåll som minst måste finnas med i rapporten. Det behöver inte vara i samma ordning som nedan eller med samma rubriker.
Vi befinnner oss på informationsdesign och vi ser gärna att bilder varvas med löptext och inte förpassa till bilagor. Bilderna bör vara läsliga och ha tillhörande bildtext.
För att visa att ni förstått och bearbetet litteraturen krävs ett minimiantal referenser med en tydlig spridning i litteraturen. Kravet är minst 14 referenser sammanlagt:
Ange sidnummer och om möjligt kapitel vid angivande av referens.
Rapporten ska skrivas gemensamt av gruppen och ha ett omfång på 10-20 sidor, innehållsförteckning, bilder, referenslista och bilagor oräknade.
Rapporten ska vara klar och mailad till Bjarne via urkundsadress i samband med kursavslut.
bjarne.hindersson.malard@analys.urkund.se
Vid eventuell rest gulmarkeras alltid ändringarLärandemål 1-6 med fokus på lärandemål 5
Muntlig redovisning är en obligatorisk del på kursen. Följande gäller på redovisningen:
Hjälpmedel vid redovisningen är Powerpoint och naturligtvis kan gruppen om ni så vill ha med er fysiska artefakter som ni skapat!
Tid för redovisning för är:
På denna kurs fungerar feedback vid redovisning som opposition. Feedbacken kommer att ha samma former som brainstorming: den får aldrig vara negativ utan bara vara bejakande.
Lärandemål 1, 2 och 6
Syftet med denna uppgift är att individuellt reflektera över den process som du och din grupp varit med om på kursen. Till hjälp har du boken "Design - process och metod". För att klarar denna uppgift är det inte fel om du löpande för anteckningar löpande under kursen gång. Rekomenderas också att fotografera löpande vad som händer på gruppens skärmar.
Övningen är en individuell del i examinationsmomentet GRU1 som tillsammans med grupprojektet leder fram till betyg. Krav: minst 4 referenser från kursboken, "Design - process och metod".
Det är viktigt att reflexion inte innebär "dagboksskrivande" utan detta är fortfarande akademiskt skrivande. Det du skriver ska bollas med angiven litteratur och andra relevanta källor.
Textmängd är minst 1 A4 och max 2 A4, cirka 3000-8000 tecken, blanksteg inräknade. Bilder och refernser m.m. är som vanligt oräknade.
Denna individuella del bifogas i slutet av grupprapporten. Tydligt märkt med resepektive författare.
Reflexionen ska vara klar och mailad till Bjarne via urkundsadress i samband med kursavslut.
bjarne.hindersson.malard@analys.urkund.se
Vid eventuell rest gulmarkeras alltid ändringar