Planerad Kommunikation - ITE 224

Gru1

Uppdragsbeskrivning - Rapport - Redovisning - Individuell del


För alla inlämningar gäller:

  • Dokumentet skickas som bilaga i form av worddokument
  • Dokumentet ska döpas så att det framgår vilken grupp/student och inlämning det gäller
  • Innehålla försättsblad med gruppnamn och samtliga medlemmars namn.
  • Ska alltid inlämnas till läraren via mejl.
  • Mail ska etiketteras så att det framgår student- eller gruppnamn och vilken uppgift det gäller.
  • Namn, mejladress samt mobilnummer till en person som är gruppens kontaktperson.
  • Vid eventuell rest gulmarkeras alltid ändringar.


Uppdragsbeskrivning

Lärandemål 3

I början ska så många frågor som möjligt ställas . Hellre för många än för få. Hellre riskera dumma frågor än att inte fråga. Smalna av och fokusera gör vi först senare.

En uppdragsbeskrivning är en skriftlig överenskommelse mellan uppdragstagare och uppdragsgivare. En sådan kan se ut på många sätt. Nedan följer exempel på vad en uppdragsbeskrivning kan innehålla

Uppdragsgivare, namn på organsiationen
Vem är beställaren?

  • Kort historik och verksamhetsbeskrivning.
Bakgrundsinformation
  • Hur ser problemet ut? Hur påverkar det organsiationen? Varför vill organisationen rätta till problemet? Kan er lösning även lösa fler problem än de uppdragsgivaren beskrivit?
Syfte med uppdraget
  • Resultat (vad ska produceras)
  • Effekt (vad ska uppnås)
Avgränsningar
  • Vad är det ni INTE kommer att göra?
Målgrupp
  • Vem riktar ni er till. Är det flera målgrupper? Finns prioriterade målgrupper? Finns grupper som ni inte riktar er till?
Omvärldanalys
  • Hur ser omvärlden ut? Finns externa omständighter som påverkar ert projekt? Finns konkurrenter och/eller liknande projekt i uppdragsgivarens omvärld?
Interna förutsättningar
  • Finns speciella interna förutsättningar i detta fall? Hur fungerar ert projekt i mottagarens organisation? Kan de förvalta det? Finns kompetensen?
Övriga aktiviteter
  • Försigkommer andra aktiviteter, externt eller internt, som påverkar ert projekt?
Tidsåtgång
  • När ska det vara klart? Finns tidsplan?
Budget
  • Principen är att budgeten är noll från skolans sida. Vill uppdragsgivaren betala något så är det deras ensak. Men skolan är på intet sätt inblandad i några som helst ekonomiska förehavanden.
Övriga relevanta uppgifter
  • Finns det något som saknas i det ni beskrivit ovan som bör läggas till?

Uppgift

Gruppen skriver en uppdragsbeskrivning som inte bör vara större än en A4.

Lämna in uppdragsbeskrivning fredag första veckan på kursen senast14.00 till:

 bjarne.hindersson@mdh.se och carljohanrydell@gmail.com

Feedback ges vi nästkommande lektion eller på schemalagd tid i Studion.


 

Obligatorisk handledning

Lärandemål 1-6

Kursens fyra första veckor kommer det att vara obligatorisk handledning. Frånvaro måste ALLTID meddelas kursansvarig INNAN handledningstillfälle. Frånvaro ger alltid rest. Rest vid frånvaro är alltid att ta del av förda diskussioner under respektive handledning och skriftlig dokumentaion från densamma.

Handledning ges gruppvis. Varje grupp kommer att få max 15 minuter för handledning. Det innebär att gruppen måste vara väl förberedd mned frågor och vad ni ska presentera på handledningen. Presentation sker via den skärm gruppen är tilldelad. Det innebär att skärmen är ett levande dokument som måste användas löpande i gruppens arbete. Samtliga i gruppen måste vara väl förberedda och kunna ställa, och svara på frågor samt att vara med i diskussionen.

Stående punkter är:

  • Hur funkar det i gruppen? Närvaro, arbetsinsats, rollfördelning etc.
  • Vad är designproblemet?
  • Research
  • Målgrupp/persona
  • Budskap, vad vill ni att er artefakt ska kommunicera?
  • Design av artefakt: skisser, wireframe, mock-ups etc
  • Koncept
  • Referensobjekt: andra artefakter som ert koncept förhåller sig till.
  • Tillämpning av koncept i andra medier
  • Koppling till kurslitteratur
  • Övriga frågor gruppen vill ta upp

Eftersom tiden är knapp kommer handledningen att fokusera på olika saker beroende på vilken fas i processen kursen befinner sig. Exempelvis blir fokus på reserach i början av kursen och koncept först senare på kursen.

När det gäller tid för respektive grupp så gäller grupper med jämna nummer på förmiddagen och ojämna grupper på eftermiddagen. Varje pass börjar med gruppen som har lägst nummer. Alltså grupp 1 på förmiddagen och grupp 2 på eftermiddagen. Grupperna måste vara på plats från lektionsstart, antingen på förmiddag eller eftermiddag beroende på om gruppen har en jämnt eller ojämt nummer.

Förutom att presentera för handledare vid handledningstillälle kommer det att ske korsvis grupppresentationer. Varje grupp presenterar för en annan grupp var i processen gruppen befinner sig. Vilka grupper som presnterar för vilka gör grupperna upp om själva vid respektive tillfälle. Även här tar respektive grupp hjälp av sin skärm och det material som finns där. När grupp presenterar för grupp är fokus på desigarbetet och inte gruppdynamik.

Varje handledningstillfälle ska dokumenteras med textmängd på minst 1 A4 och max 2 A4, cirka 3000-8000 tecken, blanksteg inräknade. Bilder och refernser m.m. är som vanligt oräknade. Ta med foto på gruppens skärm i inlämningen. Feedback på inlämningen kommer att vara summarisk och begränsad. Skriven text går utmärkt att återbruka i slutrapport.

Lämna in handledningsanteckningar fredagar senast 14.00 till:

 bjarne.hindersson@mdh.se och carljohanrydell@gmail.com



 

Presentation

Detta moment innehåller beskrivning av rapportskrivande och redovisning.

Rapport

Rapporten som gruppen skriver ska visa att ni inte bara löst problemet med att skapa artefakt utan framför allt visa att ni behärskar ämnet planerad kommunikatition.

Innehåll

Lärandemål 1-4 och 6

Nedan följer en beskrivning av innehåll som minst måste finnas med i rapporten. Det behöver inte vara i samma ordning som nedan eller med samma rubriker.

  • Organisation som beställt artefakten ska beskrivas i enklare termer för organsiationsteori
  • Kommunikationsteori/modeller
  • Målgruppsanalys och persona
  • Omvärldsanalys
  • Kontextanalys
  • Budskap, vad vill ni er artefakt ska kommunicera?
  • Kommunikationsstrategier
  • Design och designval
  • Artefakt
  • Koncept
  • Medieval

Formalia

Vi befinnner oss på informationsdesign och vi ser gärna att bilder varvas med löptext och inte förpassa till bilagor. Bilderna bör vara läsliga och ha tillhörande bildtext.

För att visa att ni förstått och bearbetet litteraturen krävs ett minimiantal referenser med en tydlig spridning i litteraturen. Kravet är minst 14 referenser sammanlagt:

  • minst 1 referens för varje av de 12 första kapitlen i boken Tillämpad kommunikationsvetenskap,
  • minst 2 referenser valfritt (men relevant) från Design : process och metod.

Ange sidnummer och om möjligt kapitel vid angivande av referens.

Rapporten ska skrivas gemensamt av gruppen och ha ett omfång på 10-20 sidor, innehållsförteckning, bilder, referenslista och bilagor oräknade.

Rapporten ska vara klar och mailad till Bjarne via urkundsadress i samband med kursavslut.

bjarne.hindersson.malard@analys.urkund.se

Vid eventuell rest gulmarkeras alltid ändringar

Redovisning

Lärandemål 1-6 med fokus på lärandemål 5

Muntlig redovisning är en obligatorisk del på kursen. Följande gäller på redovisningen:

  • Alla gruppens medlemmar ska vara aktiva vid redovisningen
  • Redovisningen måste vara väl inrepeterad
  • Att läsa innantill ur rapporten är inte aktuellt
  • Det är viktigt att gruppen håller tiden
  • Enskilda gruppmedlemmar måste kunna svara för hela gruppen arbete

Hjälpmedel vid redovisningen är Powerpoint och naturligtvis kan gruppen om ni så vill ha med er fysiska artefakter som ni skapat!

Tid för redovisning för är:

  • 10 minuter för respondenterna att redovisa
  • 7 minuter för klass, lärare och gäster att ge feedback

 


Opposition

På denna kurs fungerar feedback vid redovisning som opposition. Feedbacken kommer att ha samma former som brainstorming: den får aldrig vara negativ utan bara vara bejakande.

Att titta på som opponent vad gäller artefakt

  • Look & Feel av presentation
  • Stämmer detta överens med uppdragsgivarens övergripande strategi?
  • Är projektet genomförbart?
  • Hur fungerar konceptet?
  • Hur artefakten?
  • Målgruppsanpassning?
  • Egna kommentarer/bedömningskriterier som missats ovan
  • Samlad bedömning

Individuell del - reflektera över processen

Lärandemål 1, 2 och 6

Syftet med denna uppgift är att individuellt reflektera över den process som du och din grupp varit med om på kursen. Till hjälp har du boken "Design - process och metod". För att klarar denna uppgift är det inte fel om du löpande för anteckningar löpande under kursen gång. Rekomenderas också att fotografera löpande vad som händer på gruppens skärmar.

  • Titta på uppslaget på sida 32-33.
  • Reflektera över hur du och din grupp jobbat på kursen
  • Reflektera gärna också och jämför "designbokens" upplägg med kursens upplägg
  • Obligatoriskt är att använda rubrikerna från boken:
    • Planera - projekt
    • Utforska - kontext
    • Skapa - idéer
    • Prototypa - koncept
  • Undvik "skvaller" utan fokusera på gruppens olika val och DINA insatser på kursen.

Övningen är en individuell del i examinationsmomentet GRU1 som tillsammans med grupprojektet leder fram till betyg. Krav: minst 4 referenser från kursboken, "Design - process och metod".

Det är viktigt att reflexion inte innebär "dagboksskrivande" utan detta är fortfarande akademiskt skrivande. Det du skriver ska bollas med angiven litteratur och andra relevanta källor.

Textmängd är minst 1 A4 och max 2 A4, cirka 3000-8000 tecken, blanksteg inräknade. Bilder och refernser m.m. är som vanligt oräknade.

Inlämning

Denna individuella del bifogas i slutet av grupprapporten. Tydligt märkt med resepektive författare.

Reflexionen ska vara klar och mailad till Bjarne via urkundsadress i samband med kursavslut.

bjarne.hindersson.malard@analys.urkund.se

Vid eventuell rest gulmarkeras alltid ändringar

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen