Planerad Kommunikation - ITE 217

Projektbaserad inlärning

Det finns tydliga skillnader mellan att bedriva projekt i näringslivet och på högskola.

Produkt eller process

  • I näringslivet är produkten det viktigaste.
  • I studentprojekt är inlärningsprocessen viktigast

Specialistkunskaper

  • I näringslivet är projektteamet tvärvetenskapligt med unika specialkunskaper.
  • I studentprojekt är det viktigt att alla projektmedlemmar får erfarenheter från alla sidor i projektet.

Dokumentation

  • Tidspress och knapphet leder i näringslivet till att motiveringar av beslut och dokumentation nedprioriteras.
  • Studentprojekt måste undersökningar som gjorts och teorier som använts dokumenteras systematiskt på ett vetenskapligt hållbart sätt.

 

Om att lärande i projekt

Problemorienteringen ger möjlighet till helhetsförståelse

I projektbaserad inlärning är utgångspunkten ett problem som du ska utforska. För att du ska förstå problemet och kunna göra något med det måste du ställa dig vissa frågor, söka olika sorters specialkunskap och använda diverse olika källor.

Att delta i organiseringen av studieuppläggningen ger möjlighet att styra den egna inlärningen och utveckla självständighet och vilja till ansvar 

Genom arbetet med ett projekt deltar du aktivt i styrningen av inlärningsförloppet och uppläggningen av undervisningen inom de ramar som utbildningsinstitutionen uppställt. Du lägger in dina egna premisser i projektet.

Samarbete ger möjlighet att lära sig av andra och att tillföra andra något de inte kan

Genom att samarbeta får ni fler resurser och bredare kompetens att använda i projektet. D Genom att ni ger varandra feedback ökar utvecklingsmöjligheterna för varje enskild deltagare.

Egna erfarenheter ger möjlighet att utveckla den egna förståelsen och utvidga de egna kunskaperna

När du ska utföra ett projektarbete utgår du från de kunskaper och erfarenheter du har sedan tidigare. Alla dessa intryck och erfarenheter måste du själv bearbeta genom att systematisera och värdera dem. På detta satt gör du dem till dina egna så att du själv blir ”ägare” av kunskaperna. På så sätt undviker du att teorin blir abstrakt och utan verklighetsförankring.

Reflektion under och efter projektarbetet ger möjlighet att tänka igenom vad du har lärt dig och vad du vill lära dig och styra inlärningen i din egen riktning

Möjligheterna att dra lärdom av projektarbetet ligger först och främst i att under arbetets gång och i efterhand tänka igenom vad du har gjort.


Referenser

Projektarbete : En vägledning för studenter av Erling S Andersen, Eva Schwencke

Studentlitteratur AB 2013 ISBN: 978914408913

Bokomslag Projektarbete : En vägledning för studenter (häftad)

 

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen