Givet att detta är en kurs inom ämnet informationsdesign är det också rimligt att ställa krav på hur rapporter och inlämningar utformas vad gäller både innehåll och utformning av skriven text och bild. Holsanova (2012) beskriver att det dels kan finnas visualiseringar, exempelvis bilder i texten, och dels finns det visualiseringar av den skrivna texten:
"Inom instruktionsdesign finns en rad principer som ska leda till minskad kognitiv belastning och gynna läsning och förståelse. Det finns språkliga, visuella och grafiska ledtrådsstrukturer och principer som paratexter, retoriska kluster, visuella gränser, framhävning av nyckelord, färgmarkering, fysisk närhet mellan skrift och bild, länkning mellan skrift och bild samt uppmärksamhetsstyrning."
Tänk även på de begrepp Pettersson skriver om: Läslighet, Läsbarhet och Läsvärde. Ofta finns det anledning vid läsning av studentrapporter att återkomma till ett så enkelt begrepp som läslighet. Många gånger är inlagda bilder så små att de blir oläsliga.
På denna kurs hänvisas till det som lärdes ut på kursen "Introduktion till informationsdesign". Det finns eventuellt anledning att återkomma till informatiosndesign vid rapportskrivande när feedback ges till rapporter.