Planerad Kommunikation - ITE 224

Kursplanering Planerad Kommunikation 2017

Kurskod ITE 224, 7,5 högskolepoäng

Metodik och pedagogik på kursen

Att studenterna är med och delger åsikter och kunskap på lektionerna är extra viktigt inom ett område som omfattar kommunikation och media som utvecklas snabbt och hela tiden.

Kursen innehåller både enskilda och gruppmoment. Det innebär att den enskilde studente måste både kunna ta ansvar för eget arbete och arbete i grupp.

På högskola och universitet förväntas kritiskt tänkande. Studenten måste kunna ifrågasätta argument, granska källor och kunna belysa ett problem ur flera perspektiv. Kritiskt tänkande behöver med nödvändighet inte innebära att vara negativ mot det som granskas.

En annan sak som skiljer högskola från gymnasium är analys. Analys innebär att dela upp ett problem i mindre delar och undersöka var del för sig. Att bara återge fakta räcker inte. Ni måste också kunna förklara vad fakta innebär samt diskutera densamma. Gärna med exempel och eventuella konsekvenser.

Litteraturanvisningar handlar inte om att varje bokstav ska läsa utan träna förmågan att hittar relevant information i större textmängder.

På Informationsdesign ägnar vi oss inte bara åt analys och teorier. Gestaltning är också en viktig del. Vi ger form åt tankar, fakta och idéer. Ofta sker ett arbete med gestaltning i grupp. Därför är det bra att kunna fungera i designprojekt med allt vad det innebär av att undersöka och dokumentera problemet grundligt innan artefakten presenteras.

Kursen går på helfart vilket innebär 40 timmars arbetsvecka. Det är viktigt att inte stanna upp vare sig i det individuella arbetet eller i gruppen. Så stanna aldrig upp och nöj er med att ni inte förstår eller att andra i gruppen inte levererar. Vid minsta driftstopp i produktionen så kontakta kursansvarig Bjarne Hindersson. Att vänta till kursavslut och prata om otydliga instruktioner och/eller att det inte funkat inte gruppen är inte aktuellt. Arbetet måste flyta och därför innehåller också kursen mycket schemalagt projektarbete och handledning.

Grupper

Kursdeltagarna kommer att jobba i grupp på kursen. Grupperna har en storlek på 4-5 personer.

Projekt

Projekt 2020 i samarbete med Eskilstuna kommun är informationsinsatser som bidrar till att utmana bilnormen och få folk att resa mer kollektivt. Detta skulle till exempel kunna vara: Reklamkampanj, film, utställning, trycksak, digitala kampanjer, utsmyckning av busshållplats/bilparkering.

På samtliga moment

På kursens samtliga moment har den enskilde individen/gruppmedlemmen ansvar för att kunna redovisa hela arbetet och svara på frågor kring samtliga moment individ/grupp utfört. Det är alltså inte okej att dela upp arbetet på individnivå till den grad att de enskilda gruppmedlemmarna inte behärskar och har insyn i hela gruppens arbete.

En gruppredovisning görs alltid av hela gruppen. Det är aldrig aktuellt att bara skicka fram en eller ett par personer utan samtliga gruppmedlemmar ska medverka i framförandet.

Avvikelser på individnivå vad gäller utfört arbete måste omedelbart meddelas handledare.

Examination

Gruppuppgift (GRU1), 6 hp, examinerar lärandemål 1-6,

  • Uppdragsbeskrivning
  • Rapport
  • Artefakt
  • Närvaro
    • Seminarier
    • Obligatorisk handledning
    • Redovisning
  • Inlämningsuppgift, (Individuellt PM)

(TEN1), salstentamen, 1,5 hp, examinerar lärandemål 1-2

Samtliga moment måste vara godkända för att få betyg. På samtliga moment kan grupp eller enskilda individer få godkänt, rest eller underkänt.

Tillfällen för ny examination eller rest: 1 månad och 6 månader efter kursavslut. Vid inlämning vid senare datum kan inte rättning inom ordinarie tidsramar garanteras, även om det är en målsättning.

Betyg

På kursen ges betyget Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG). Allt betygsunderlag bedöms utifrån kursens lärandemål.
För att få G på kursen krävs:

  • aktivt deltagande
  • godkända inlämningsuppgifter
  • godkända redovisningar
  • att egen inhämtad empiri smälts samman med litteratur, seminarier, gästföreläsare och eventuella studiebesök
  • att bara återge teorier räcker inte – de måste analyseras
  • praktisk tillämpning av teorier/modeller

För VG krävs förutom detta även:

  • aktivt användande av andra källor än bara obligatorisk kurslitteratur. Dessa källor måste ha relevans för kursens teoribildning
  • kreativ bearbetning av teorier/modeller som redovisats
  • hög klass på muntlig och skriftlig presentation

Examinator

Bjarne Hindersson

 

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen