Kommunikation i organisationer - ITE 330

Kursplanering Kommunikation i organisationer - ITE 330


Ur kursplanen

SYFTE

Syftet med kursen är att studenten ska skapa sig en förståelse för hur det externa och interna informationsflödet kan se ut, hanteras och designas i företag, organisationer och offentlig förvaltning. Utifrån principer för informationsdesign kommer studenten öva sin förmåga att gestalta och designa åt företag, organisationer och offentlig förvaltning.

LÄRANDEMÅL
Efter kursen ska studenten kunna:

  1. redogöra för uppgifter och yrkesroller inom kommunikationsområdet i relation till informationsdesign
  2. redogöra övergripande för styrdokument, lagar och regler som informationsdesigners måste förhålla sig till i organisationers kommunikationsarbet
  3. analysera hela kommunikationsprocessen med tonvikt på dialog, interaktion och återkoppling med en informationsdesigners perspektiv
  4. utvärdera kommunikationskampanjers utformning, effekt och samhällspåverkan samt gestalta och designa alternativ till studerad kampanj

INNEHÅLL

  • Yrkesroller inom informationsoch kommunikationsområdet i relation till informationsdesign med fokus på textuell kommunikation.
  • Hur informationsdesigners kan jobba utifrån lagar, regler samt styrdokument som har betydelse för informationsoch kommunikationsarbete i företag, organisationer och kommuner.
  • Utvärderingsmetoder för informationsmaterial.
  • Analys av designen för kommunikativa arenor för dialog och interaktion.
  • Organisationens förmåga att hantera målgruppens/mottagarnas reaktioner och feedback.
  • Förslag på alternativ design och gestaltning till en analyserad kampanj.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, individuella och gruppvisa uppgifter, seminarier samt redovisning.

Pedagogik och deltagande

Många lektioner kommer att bedrivas i seminarieform vilket innebär att läraren redovisar kunskap och teorier sedan följer en workshop där klassen jobbar gruppvis. Det som produceras i workshopen ska sedan redovisas för klassen. Det innebär att frånvaro från seminarium måste resultera i restuppgift. Så ni som inte kan komma; kontakta kursansvarig Bjarne Hindersson för rest.

För att seminarierna ska fungera som det är tänkt krävs disciplin och aktivitet aktivt deltagande av studenterna. Läraren kan en del, studenterna kan en del. Tillsammans i klassrummet blir vi jättesmarta! Att studenterna är med och delger åsikter och kunskap på lektionerna är extra viktigt inom ett område som kretsar kring media som utvecklas så otroligt snabbt.
Kursen innehåller både enskilda och gruppmoment. Det innebär att man måste både kunna ta ansvar för eget arbete och arbete i grupp.

På högskola och universitet förväntas kritiskt tänkande av studenten. Man måste kunna ifrågasätta argument, granska källor och kunna belysa ett problem ur flera perspektiv. Kritiskt tänkande innebär också att man inte bara återger fakta utan på ett tydligt och pedagogiskt sätt redovisar att man förstått vad redovisad fakta innebär. Gärna med exempel och eventuella konsekvenser. Man kan också kalla det analys, vilket innebär att titta på ett problem och dela upp det i mindre delar och undersöka var del för sig.

Litteraturanvisningar handlar inte om att man ska läsa varje bokstav utan träna förmågan att hittar relevant information som man behöver i större textmängder. Kritiskt tänkande blir extra viktigt på denna kurs när mycket information kommer att hämtas från webben.

På Informationsdesign ägnar vi oss inte bara åt analys och teorier utan gestaltning är också en viktig del. Vi ger form åt tankar, fakta och idéer.

Ofta sker ett arbete med gestaltning i grupp. Därför är det bra att kunna fungera i design-projekt med allt vad det innebär av att undersöka problemet ordentligt, formulera skisser, utkast och prototyper innan vi gör den slutliga designen samt att dokumentera processen. Med andra ord så går vi sällan direkt och börjar skapa produkten.

Kursen är baserad på heltidsstudier. Eftersom kursen går på helfart innebär det 40 timmars arbetsvecka. Det är viktigt att inte stanna upp vare sig i det individuella arbetet eller i gruppens arbete. Så stanna aldrig upp och nöj er med att ni inte förstår eller att andra i gruppen inte levererar. Minsta driftstopp i produktionen så kontakta kursansvarig Bjarne Hindersson. Så att vänta till kursavslut och prata om otydliga instruktioner och/eller att det inte funkat inte gruppen är inte aktuellt. Arbetet måste flyta och därför innehåller kursen mycket schemalagt projektarbete och handledning.

På samtliga moment

På kursens samtliga moment har den enskilde individen/gruppmedlemmen ansvar för att kunna redovisa hela arbetet och svara på frågor kring samtliga moment individ/grupp utfört. Det är alltså inte okej att dela upp arbetet på individnivå till den grad att de enskilda gruppmedlemmarna inte behärskar och har insyn i hela gruppens arbete.
En gruppredovisning görs alltid av hela gruppen. Det är aldrig aktuellt att bara skicka fram en eller ett par personer utan samtliga gruppmedlemmar ska medverka i framförandet.
Avvikelser på individnivå vad gäller utfört arbete måste omedelbart meddelas handledare.

Examination

Gruppuppgift (GRU1), 5,5 hp, (examinerar lärandemål 1-3), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, (examinerar lärandemål 4-5), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Salstentamen (TEN1), 1,5 hp, (examinerar lärandemål 1-4), Betyg Godkänd Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

 

Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) på samtliga examinationsmoment.

På samtliga moment kan grupp eller enskilda individer få godkänt, rest eller underkänt. Underkänt tilldelas som betyg när betyget G inte getts av någon anledning.

Frånvaro måste alltid rapporteras till kursansvarig, Bjarne Hindersson.

Tillfällen för ny examination eller rest (förutom schemalagda tillfällen för omtenta) en månad efter avslutatd kurs samt en månad efter startdatum för närmast efterföljande termin. Som vanligt gäller att det blir bedömning/betygsättning inom 15 arbetsdagar efter utsatt inlämningsdatum.

Betyg

På kursen ges betyget Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)

För att få G på kursen krävs:

  • Aktivt deltagande
  • Självständiga och kritiska bedömningar
  • Godkända inlämningsuppgifter
  • Godkända redovisningar
  • Att egen inhämtad empiri smälts samman med litteratur, seminarier, gästföreläsare och eventuella studiebesök
  • Att bara återge teorier räcker inte – de måste analyseras
  • Praktisk tillämpning av teorier/modeller
  • Korrekta referenser
  • Vetenskapligt förhållningssätt
  • God språkvård.

För VG krävs förutom detta även:

  • Aktivt användande av andra källor än obligatorisk kurslitteratur. Dessa källor måste ha relevans för kursens teoribildning
  • Kreativ bearbetning av teorier/modeller som redovisats
  • Hög klass på muntlig och skriftlig presentation.


Examinator

Bjarne Hindersson

 

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen