HISU-metoden - Fas1 - Researchfasen

Sammanfattning

Kort uttryckt är gruppens enda mål att samla in värdefull fakta till projektet utan att värdera det insamlande.

Målet är i denna fas att få följande kunskaper

  • Klarlägga syftet med kommunikationen
  • Budskapet eller innehållet (texter, bilder, et cetera)
  • Inventera målgrupper
  • Konkurrenter och bransch
  • Organisationens varumärke och position

Från denna kunskap författas en uppdragsbeskrivning som gärna kvitteras av uppdragsgivaren.

Fördjupning

I den första av HISU-metodens fyra faser utgår vi ifrån att ett projekt har skapats och att en projektgrupp bildats.

Syfte

Vad är projektets syfte? Syftet kan exempelvis vara...

  • Stärka ett varumärke
  • Sälja
  • Förändra ett beteende
  • Informera
  • Påverka

Om syftet klarläggs blir det så mycket enklare att förstå vad projektet ska leda till.

Innehållet

Innehållet är det budskap som projektet ska bearbeta och målgruppsanpassa.

Uppdragsbeskrivning

En uppdragsbeskrivning kan efter insamlandet av all research från fas 1, stämmas av med uppdragsgivaren. Denna uppdragsbeskrivning beskriver

  • namn och uppdragsgivarens kontaktinformation
  • kort beskrivning av uppdragsgivarens verksamhet
  • uppdragsgivarens kommunikativa behov
  • syfte med uppdraget
  • målgrupp, enligt uppdragsgivaren
  • omfattning på projektet (vad ska göras) vilka är förväntade leverabler
  • tidsplan med viktiga deadlines, kan innehålla så kallade milstones och tombstones.
  • eventuell övrig information som har inverkan på projektet

Denna uppdragsbeskrivning lämnas in av gruppen som ett samlat dokument till kursansvariga.

Val

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen