Syftet med HISU-modellen's fas 4 är att ge kunskaper om hur projektgruppens utåtriktade kommunikation kan framställas. Att lägga fram argument för sin design är i någon mån att på ett övertygande sätt informera. Övertygande argument är att vara heltäckande. Samtidigt handlar det om att kunna skapa förståelse för sin process.
Presentationsfasen är lite som att börja om med HISU-metoden igen. Följande aktiviteter äger rum i denna fas:
Fundera på vad som gjort intryck på dig själv när det kommer till presentationer. Är det den röda tråden eller möjligvis avspändheten. Kanske användandet av humor?
En teoribildning som beskriver hur ett drama ska byggas upp är beskriven i den klassiska dramaturgiska modellen. Dramaturgi är att leverera en berättelse för att uppnå högsta effekt.
Läran om talekonst vilken härstammar från tiden då Aristoteles verkade. Aristoteles talade om "konsten att, vad det än gäller, finna det som är bäst tänkt att övertyga". Vidare införde Arisoteles begrepp inom retoriken för att definiera en talares trovärdighet.
Med påminnelsen om dramaturgi och retorik är frågan vad du kan ha användning för detta. Hur kan delarna komma in på ett naturligt sätt i din presentation?
Enligt resonemangen kring Ethos så finns en del avgörande beslut att ta. Litteratur pring presentationsteknik synliggör minst tre modeller. De är...
Denna sidas innehåll är i princip uppbyggd enligt viktordningsmodellen.
Budskapet kan ibland vinna på att kompletteras med visualiseringar. Tänk dig att någon ska förklara en svår process över telefon. Med visaliseringar kommer också möjlighet att bli effektiv och hålla intresset uppe.
Exempel på hjälpmedel som med fördel kan användas är...
Vi har varit inne på den röda tråden, att inledningsvis kunna redovisa sin struktur är till hjälp för lyssnaren. Att starta med att berätta vad vi kommer att få höra och i vilken ordning detta presenteras gör att de som lyssnar kan förbereda sig och förstå vad som kommer.
Förslag på dispostion kan vara...