HISU-metoden - Fas 4 - Presentation

Syftet med HISU-modellen's fas 4 är att ge kunskaper om hur projektgruppens utåtriktade kommunikation kan framställas. Att lägga fram argument för sin design är i någon mån att på ett övertygande sätt informera. Övertygande argument är att vara heltäckande. Samtidigt handlar det om att kunna skapa förståelse för sin process.

Bakgrund

Presentationsfasen är lite som att börja om med HISU-metoden igen. Följande aktiviteter äger rum i denna fas:

  • Research - Vad ska sammanställas i presentationen av projektet. Dokument från tidigare faser och dokument som växt fram under projektet kan användas
  • Strategi - Hur ska presentationen läggas upp. Vilka är förutsättningarna generellt? Information om tid och omfattning ger underlag för strategi. Val av presentationsmodell.
  • Design & dokumentation - Här framställs presentationen utofrån research och strategi. Delar i presentationen kan utprovas.
  • Presentationen - Genomförandet av själva presentationen

Fundera på vad som gjort intryck på dig själv när det kommer till presentationer. Är det den röda tråden eller möjligvis avspändheten. Kanske användandet av humor?

Dramaturgi

En teoribildning som beskriver hur ett drama ska byggas upp är beskriven i den klassiska dramaturgiska modellen. Dramaturgi är att leverera en berättelse för att uppnå högsta effekt.

Retorik

Läran om talekonst vilken härstammar från tiden då Aristoteles verkade. Aristoteles talade om "konsten att, vad det än gäller, finna det som är bäst tänkt att övertyga". Vidare införde Arisoteles begrepp inom retoriken för att definiera en talares trovärdighet.

  • Ethos - talarens förnuft, moraliskt korrekt och välvilja
  • Logos - talarens hänvisning till fakta, logisk uppbyggnad
  • Pathos - talarens förmåga att väcka känslor

Med påminnelsen om dramaturgi och retorik är frågan vad du kan ha användning för detta. Hur kan delarna komma in på ett naturligt sätt i din presentation?

Presentationsmodeller

Enligt resonemangen kring Ethos så finns en del avgörande beslut att ta. Litteratur pring presentationsteknik synliggör minst tre modeller. De är...

  • Trappstegsmodellen - Inleda presentationen där alla förstår. Därefter i olika steg bygga upp resonemanget för att landa i det avsedda
  • Rubriktekniken - Det viktigaste presenteras först, därefter näst viktigaste osv.
  • Viktordningsmodellen - En metod att använda när man inte vet hur lång presentationstid man har. Man säger först allt det viktigaste, om tiden medger underbygger man detta djupare. Därefter fördjupar man detta i så många steg som behövs.

Denna sidas innehåll är i princip uppbyggd enligt viktordningsmodellen.

Visualisering vid framföranden

Budskapet kan ibland vinna på att kompletteras med visualiseringar. Tänk dig att någon ska förklara en svår process över telefon. Med visaliseringar kommer också möjlighet att bli effektiv och hålla intresset uppe.

Personliga hjälpmedel vid framföranden

Exempel på hjälpmedel som med fördel kan användas är...

  • Powerpoint - Kräver projektor, ström, kontakter osv. men ger stödord till publik och dig själv
  • Cue card's - Handstora lappar med stödord
  • Backup-plan - Vad händer om projektorn är trasig, eller cue card's är glömdes? Förbered gärna en backup-plan

Disposition

Vi har varit inne på den röda tråden, att inledningsvis kunna redovisa sin struktur är till hjälp för lyssnaren. Att starta med att berätta vad vi kommer att få höra och i vilken ordning detta presenteras gör att de som lyssnar kan förbereda sig och förstå vad som kommer.

Förslag på dispostion kan vara...

  1. Start - Tydlig start
  2. Inledning - Presentation, hålltider, innehåll och mål. Tydliga ramar
  3. Informationsdelen - Våga vara enkel och kortfattad. Håll dig till en presentationsmodell
  4. Sammanfattning - Förenkla för lyssnarna. "De tre fördelarana med vårt förslag är...". En frivillig frågestund kan hjälpa till att ta fram det man glömt
  5. Avslut - Det sista som görs innan presentationen avslutas. "Med detta vill vi tacka för att ni lyssnat..."

Val

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen