Introduktion till informationsdesign, distans - ITE 117

Kursplanering

Kursen ITE 117, Introduktion till informationsdesign, är en grundläggande kurs på halvfart som ger 7,5 högskolepoäng.

Kursmål och lärandemål

Kursen syftar till att få en övergripande förståelse för ämnet informationsdesign. Delmål med kursen är att du som student ska kunna förklara, utifrån praktiska exempel och teorier i informationsdesign, hur ord, bild och form används i information och kommunikation. Du kommer även att kunna redogöra för att olika individer har skilda förutsättningar för att tillgodogöra sig information.

Arbete sker individuellt och i grupp. Arbetet dokumenteras i olika inlämningsuppgifter. Inlämngar läses av lärarna på kursen som ger skriftlig feedback.

Avbrott i kursen 3-veckorskontroll

Om studenten inte påvisat aktivitet inom tre veckor, såsom att påbörja sina övningar och grupparbetet, kommer studievägledaren att registrera kursavbrott.

Tidsplan

V. 36-37

  • Måndag 02/9 börjar kursen
  • Starta individuell uppgift, INL 1
  • Studenten blir tilldelad grupp när den individuella uppgiften lämnats in
  • Deadline för inlämning av indiviuell uppgift Inl 1, måndag 16/9 kl. 9.00

V. 38-39

V. 40-41

  • Deadline för inlämning av delmoment 2 i GRU 1, måndag 14/10 kl. 9.00

V. 42-43

  • När gruppen fått godkännande på artefaktbygge startar arbetet med artefakt.
  • Deadline för inlämning av delmoment 3 i GRU 1, måndag 28/10 kl. 9.00

V. 44-45

  • Deadline för inlämning av individuell uppgift Inl 2, måndag 11/11 kl. 9.00

V. 45-46

  • Betyg lämnas av kursansvarig till skolans administration senast 10 arbetsdagar efter inlämning
  • Betyg finns i LADOK senast 15 arbetsdagar efter inlämning

V. 46-

  • Första resttillfälle 30 dagar efter avslutad kurs
  • Andra resttillfälle i samband med kursavslut nästa gång kursen går HT -20.

Studentens arbete och ansvar

Kursen baseras på både grupparbete och individuellt arbete som redovisas i rapportform. Alla gruppmedlemmar ska medverka aktivt i grupparbetet.

En individuell uppgift lämnas in i början av kursen och en i samband med kursens slut. Den sista individuella uppgiften ligger till grund för betyget godkänt/väl godkänt.

Under de första kursveckorna skapas arbetsgrupper med fyra till sex studenter i varje grupp. Studenterna behöver ha kontinuerlig kontakt med varandra.

Lärarna granskar rapporterna och återkommer med feedback samt betyg, det vill säga om rapporten är godkänd eller kräver kompletteringar.

Gruppens arbete

Grupparbetet måste flyta på. Följande gäller på kursen:

  • Om grupparbetet blir problematiskt ska kursansvarig snarast kontaktas.
  • Om enskilda gruppmedlammar får förhinder att delta i grupparbete ska gruppen kontaktas omdelbart.
  • I rapporten ska det bara finnas namnen på dem som har medverkat aktivt i arbetet.
  • Även om en student saknas i grupparbetet ska gruppen ändå lämna in uppgiften i tid.
  • Den student som får förhinder kan få göra ett kompletterande arbete (till exempel att skriva en egen rapport).
  • Vid frånvaro är det studentens eget ansvar att kontakta kursansvarig.

Direktiv rapporter

Samtliga inlämningar har samma struktur och kravbild på kursen.

  • Följ direktiv för referenshantering som finns här. Tillämpa korrekt referenshantering även för bilder.
  • Läs om källkritik här
  • Visualisera gärna och exemplifiera med bilder
  • Glöm inte bildtext när bilder används
  • Endast brödtext räknas vid inlämning
  • Använd Wordfiler
  • Använd lämpligt teckensnitt, inte för stort och inte för smått. Exempelvis, Times New Roman 12 punkter, eller Georgia eller Calibri.
  • Radavstånd; 1,5
  • Försättsblad med :
    • Författare (INL1-2), gruppnamn + samtliga gruppmedlemmar (GRU1)
    • Lägg till sidnummer
    • Ange sidnummer för era källor/referenser
  • Längden på rapporterna ska följa anvisningar och för avvika med max 10%
  • Förklara olika facktermer och begrepp med tydliga referenser till relevant kurslitteratur. Lärarna som läser inlämningarna är väl bekanta med området och måste på ett tydligt sätt få bekräftat i skrift att studenterna kan redovisa för kursens termer och begrepp.

Pedagogik

Kursen baseras på en kombination av litteraturstudier, analys och övningsuppgifter. På så sätt utvecklas både faktakunskaper och analytisk förmåga. I inlämningarna ska val och tolkningar motiveras. Litteraturstudier ligger till grund för analyser och reflektioner. I rapporterna får lärare ta del av just dessa analyser och reflektioner. Grupparbetet är till för att skapa ett forum där du som student har chans att diskutera och resonera med andra.

Kursen går inte ut på intensivstudier inför en tentamen. Istället baseras pedagogiken på ett lärande som kontinuerligt utvecklas. Det sker genom att studenten under flera tillfällen diskuterar designproblem skriftligt, samt att studenten genomför kompletteringar på inlämnade uppgifter i syfte att förbättra resultatet fortlöpande.

På denna kursen är lärare i stor utsträckning handledare och guide snarare än en traditionell föreläsare. Studenterna får återkoppling på sina arbetsuppgifter genom kommentar i den inlämnade dokument (därför förväntas inlämningar vara i wordformat).

Kom ihåg: när det gäller design så finns det sällan rätt eller fel. Däremot går det att tala om bra eller mindre bra designlösningar.

Moment

  • Gruppuppgift (GRU1), 5 hp, betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
  • Inlämningsuppgift (INL1), individuell inlämningsuppgift, 1 hp, betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
  • Inlämningsuppgift (INL2), individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp, betyg: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Betyg

För att få godkänt på kursen krävs:

  • aktivt deltagande
  • godkända inlämningsuppgifter
  • att inlämningar sker på utsatt tid om inte annat avtalats
  • termer och begrepp från obligatorisk kurslitteratur ska ska förklaras
  • i samtliga redovisningar ska egen analys och inhämtad empiri kopplas till obligatorisk kurslitteratur
  • korrekt och konsekvent referenshantering
  • all litteratur som används och refereras till måste granskas källkritiskt

För väl godkänd krävs förutom ovanstående även:

  • aktivt användande och dokumentation av fler källor än kursens obligatoriska. Dessa källor ska vara inom ämnena informationsdesign. Vidare får dessa källor endast användas för att stärka eller kritisera given litteratur, inte för att ersätta given litteratur.
  • kreativ bearbetning av teorier/modeller som redovisats.
  • praktisk tillämpning av teorier/modeller.
  • hög klass på presentationer

Betyg sätts genom en samlad bedömning av uppgiften.

 

Denna sida var kursplanering. Vill du läsa kursplanen så finns den här.

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen