Inlämningsuppgifter - GRU1

Gruppuppgift (GRU1), 5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)  

När första individuella momentet är inlämnat (INL1) kan arbetet med GRU1 börja.

GRU1 är uppdelad i tre delmoment med tre separata inlämningstillfällen. Gruppuppgiften innehåller även individuella moment.

Användare och kontext

(GRU1: delmoment 1)

Vad

Denna inlämning är både en individuell uppgift och gruppuppgift. Det blir två delar som sammanställs i ett dokument.

Individuell uppgift:  Läs Coates, K. A., & Ellison, A. (2014). An introduction to information design, kap 2: Information Design for specific audiences. Sammanfatta texten, problematisera, lägg till egna reflexioner, samt analysera eventuellt ytterligare med hjälp av andra källor än den obligatoriska kurslitteraturen.

Saker att reflektera över. Max 2500 tecken (ungefär en A4, bilder etc. oräknat):

  • Varför delas större populationer in i olika användare/målgrupper?
  • I boken nämns 4 telefoner med olika tänkta användare/målgrupper. Vad kan vara fördelar, respektive nackdelar med olika sorters indelning i användare/målgrupper?
  • Vad är en persona? Fundera kring för och nackdelar med att använda personas i en designprocess.
  • Redogör kortfattat för vad du som designer kan tänka på när synskadade ska inkluderas.
  • Fundera kring kring etik och moral med att inkludera och exkludera olika grupper,

Gruppuppgift: Kontext kan förklaras med ordet sammanhang. Och sammanhang i design kan ju handla om allt ifrån vilka som ska använda produkten, deras mål och behov, i vilken miljö används produkten och hur ser situationen ut när produkten används (är användaren stressad, har lågt blodsocker, är avslappnad etc).

Läs in er på Wikberg Nilsson, Å., Ericson, Å., & Törlind, P. (2015). Design-Process och metod s. 56-79 om hur en kontext kan utforskas.

För att utforska kontext kan många olika metoder användas. Diskutera i gruppen och förklarar minst 4 olika metoder som beskrivs i  Wikberg Nilsson, Å., Ericson, Å., & Törlind, P. (2015) s. 82-101. Dokumentera på max 5000 tecken (ungefär två A4, bilder, försättsblad m.m. oräknat):

  • Vad är det väsentligaste i respektive metod?
  • Likheter och skillnader mellan metoderna?
  • Har några i gruppen egna erfarenheter av att använda någon av metoderna?
  • Etik och metod
  • Välj en metod som passar under följande förutsättningar: Ni befinner er i början av ett designprojekt och ska lära känna användarna för att kunna designa en app för bankärenden. På vilket sätt förstår ni användarna bättre genom vald metod?
  • Hur

    OBS! De individuella delarna läggs in i samma rapport som gruppens gemensamma arbete. Först redovisas det gruppen gjort och sedan följer varje enskild gruppmedlems arbete.

    Använd word. Döp filen till ite117_gru1_del1_:gruppnamn. Övrig formalia se kursplanering "Direktiv rapporter"

    Inlämnas elektroniskt till

    När?

    Inlämning - Senast måndag 30/9 kl. 9.00

     

    Struktur på information

    GRU1: delmoment 2

    Vad

    Denna inlämning är en gruppuppgift. Det blir två delar som sammanställs i ett dokument.

    Gruppuppgift: läs Coates, K. A., & Ellison, A. (2014) kap 3 - 4 läs även Holsanova, J. (2010). Myter och sanningar om läsning: om samspelet mellan språk och bild i olika medier kap 1 om det vidgade textbegreppet.

    Vi omges av informationsdesign i vår vardag och de föremål som omger oss. Det kan vara allt från en manual från IKEA till hur tanklocket är utformat på en bil.

    I denna övning ska gruppen först analysera en tidningssida och sedan en rumslig yta i en offentligt miljö.

    Del 1: Börja med att analysera valfri sida från dn.se. Ta en skärmdump på analyserad sida. Visualisera gärna med pilar och streck etc för att det ska gå att förstå vad i er analys som är kopplat till vilka delar på sidan.

    Hitta exempel på nedanstående. Dokumentera på max 5000 tecken (ungefär två A4, bilder, m.m. oräknat):

    • Kan ni se några "bakomliggande" rutnät (grid)?
    • Hierarkier
    • Typsnitt och formatering
    • Färger & Färgkodning
    • Kontrast
    • Grafiska element
    • Bilder
    • Bildtext

    Del 2: Fundera på vilket sätt en del av ovanstående begrepp kan appliceras i en rumslig miljö. Välj en valfri offentlig plats för att fundera kring färgkodning, typsnitt, kontrast m.m. Ni ska titta på samverkan mellan text, bild och rum alltså.

    I uppgiften ingår att också skicka med bild på det som analyseras. Max 2500 tecken (ungefär en A4, bilder, m.m. oräknat)::

    Hur

    Använd word. Döp filen till: ite117_gru1_del2_gruppnamn. Övrig formalia se kursplanering "Direktiv rapporter"

    Inlämnas elektroniskt till

    När?

    Inlämning - Senast måndag 14/10 kl. 9.00

    Gruppen skissar på en artefakt

    GRU1: delmoment 3

    Vad

    Denna inlämning är både en gruppuppgift och en individuell uppgift . Det blir två delar som sammanställs i ett dokument.

    Gruppuppgift: Läs Coates, K. A., & Ellison, A. (2014): kap 5-8.

    Gruppen ska skapa en artefakt med någon form av kommunikativt innehåll vars uppbyggnad förklaras med tydliga referenser till ovan angivna text. Det är bra om gruppen även har med referenser till tidigare moment på kursen, bland annat resonemang om användare/målgrupp.

    En början på denna uppgift är att gruppen bestämmer sig för vad för typ av artefakt ni vill göra. När ni formulerat en idé mejlar eller ringer gruppen kursansvarig för feedback angående lämplighet, omfång etc.

    Det är också lämpligt att titta på Wikberg Nilsson, Å., Ericson, Å., & Törlind, P. (2015): kapitel 4, "Skapa idéer" och kapitel 5, "Prototypa koncept".

    Artefakten ska vara på skissnivå. Där skiss kan vara allt från enkla förklarande streck till att på ett trovärdigt sätt avbilda tänkt artefakt. Nivån på färdigställande bestämmer gruppen själva. Det viktiga är att innehållet förstås av läsaren.

    Gruppen väljer själva vilken typ artefakt som ska skapas. Exempel kan vara:

    • Webbsida
    • App
    • Tidningsartikel, tänkt för papper eller digitalt
    • Broschyr
    • Tunnelbanevagn
    • Utställningsyta
    • Visitkort
    • Etc, etc

    När artefaktens tillkomst förklaras kan det vara lämpligt att titta extra på Coates, K. A., & Ellison, A. (2014): kap 5 s. 124. Denna sida innehåller en del matnyttigt som förklarar olika delar i ett designprojekt. Bland annat Approach, Development och Design Challenge.

    Vidare är det lämpligt att gruppen dokumenterar det som i Coates, K. A., & Ellison, A. (2014): kap 6 kallas för inspiration och hur den kan lyftas in i ett designprojekt på ett strukturerat sätt.

    Checklista. Kolla att minst följande är med innan inlämning:

    • Hur ser kontext och behov ut?
    • För vem: målgrupp/er?
    • Vad ska göras, vad är det för artefakt ni skissar på?
    • I vilka kanaler/medier kommer artefakten realiseras/publiceras?
    • Vad förväntas artefakten uppnå? Kommer er artefakt att göra någon skillnad?
    • Inspiration och andra aretefakter som referenser

    Dokumentera på max 5000 tecken (ungefär två A4, bilder, bildtext, försättsblad m.m. oräknat):

    Individuellt: Vad var ditt individuella bidrag till gruppen i processen? Om du skulle göra om allt från början skulle du vilja göra något annorlunda?

    Max 2500 tecken (ungefär en A4, bilder etc. oräknat)

    Hur

    Använd word. Döp filen till: ite117_gru1_del3_gruppnamn. Övrig formalia se kursplanering "Direktiv rapporter"

    Inlämnas elektroniskt till

    När?

    Inlämning - Senast måndag 28/10 kl. 9.00

     

     

     

    • Mälardalens högskola |
    • Box 883 |
    • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
    • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
    • info@mdh.se |
    • Om webbplatsen