Gruppuppgift (GRU1), 5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
När första individuella momentet är inlämnat (INL1) kan arbetet med GRU1 börja.
GRU1 är uppdelad i tre delmoment med tre separata inlämningstillfällen. Gruppuppgiften innehåller även individuella moment.
(GRU1: delmoment 1)
Denna inlämning är både en individuell uppgift och gruppuppgift. Det blir två delar som sammanställs i ett dokument.
Individuell uppgift: Läs Coates, K. A., & Ellison, A. (2014). An introduction to information design, kap 2: Information Design for specific audiences. Sammanfatta texten, problematisera, lägg till egna reflexioner, samt analysera eventuellt ytterligare med hjälp av andra källor än den obligatoriska kurslitteraturen.
Saker att reflektera över. Max 2500 tecken (ungefär en A4, bilder etc. oräknat):
Gruppuppgift: Kontext kan förklaras med ordet sammanhang. Och sammanhang i design kan ju handla om allt ifrån vilka som ska använda produkten, deras mål och behov, i vilken miljö används produkten och hur ser situationen ut när produkten används (är användaren stressad, har lågt blodsocker, är avslappnad etc).
Läs in er på Wikberg Nilsson, Å., Ericson, Å., & Törlind, P. (2015). Design-Process och metod s. 56-79 om hur en kontext kan utforskas.
För att utforska kontext kan många olika metoder användas. Diskutera i gruppen och förklarar minst 4 olika metoder som beskrivs i Wikberg Nilsson, Å., Ericson, Å., & Törlind, P. (2015) s. 82-101. Dokumentera på max 5000 tecken (ungefär två A4, bilder, försättsblad m.m. oräknat):
OBS! De individuella delarna läggs in i samma rapport som gruppens gemensamma arbete. Först redovisas det gruppen gjort och sedan följer varje enskild gruppmedlems arbete.
Använd word. Döp filen till ite117_gru1_del1_:gruppnamn. Övrig formalia se kursplanering "Direktiv rapporter"
Inlämnas elektroniskt till
Inlämning - Senast måndag 30/9 kl. 9.00
GRU1: delmoment 2
Denna inlämning är en gruppuppgift. Det blir två delar som sammanställs i ett dokument.
Gruppuppgift: läs Coates, K. A., & Ellison, A. (2014) kap 3 - 4 läs även Holsanova, J. (2010). Myter och sanningar om läsning: om samspelet mellan språk och bild i olika medier kap 1 om det vidgade textbegreppet.
Vi omges av informationsdesign i vår vardag och de föremål som omger oss. Det kan vara allt från en manual från IKEA till hur tanklocket är utformat på en bil.
I denna övning ska gruppen först analysera en tidningssida och sedan en rumslig yta i en offentligt miljö.
Del 1: Börja med att analysera valfri sida från dn.se. Ta en skärmdump på analyserad sida. Visualisera gärna med pilar och streck etc för att det ska gå att förstå vad i er analys som är kopplat till vilka delar på sidan.
Hitta exempel på nedanstående. Dokumentera på max 5000 tecken (ungefär två A4, bilder, m.m. oräknat):
Del 2: Fundera på vilket sätt en del av ovanstående begrepp kan appliceras i en rumslig miljö. Välj en valfri offentlig plats för att fundera kring färgkodning, typsnitt, kontrast m.m. Ni ska titta på samverkan mellan text, bild och rum alltså.
I uppgiften ingår att också skicka med bild på det som analyseras. Max 2500 tecken (ungefär en A4, bilder, m.m. oräknat)::
Använd word. Döp filen till: ite117_gru1_del2_gruppnamn. Övrig formalia se kursplanering "Direktiv rapporter"
Inlämnas elektroniskt till
Inlämning - Senast måndag 14/10 kl. 9.00
GRU1: delmoment 3
Denna inlämning är både en gruppuppgift och en individuell uppgift . Det blir två delar som sammanställs i ett dokument.
Gruppuppgift: Läs Coates, K. A., & Ellison, A. (2014): kap 5-8.
Gruppen ska skapa en artefakt med någon form av kommunikativt innehåll vars uppbyggnad förklaras med tydliga referenser till ovan angivna text. Det är bra om gruppen även har med referenser till tidigare moment på kursen, bland annat resonemang om användare/målgrupp.
En början på denna uppgift är att gruppen bestämmer sig för vad för typ av artefakt ni vill göra. När ni formulerat en idé mejlar eller ringer gruppen kursansvarig för feedback angående lämplighet, omfång etc.
Det är också lämpligt att titta på Wikberg Nilsson, Å., Ericson, Å., & Törlind, P. (2015): kapitel 4, "Skapa idéer" och kapitel 5, "Prototypa koncept".
Artefakten ska vara på skissnivå. Där skiss kan vara allt från enkla förklarande streck till att på ett trovärdigt sätt avbilda tänkt artefakt. Nivån på färdigställande bestämmer gruppen själva. Det viktiga är att innehållet förstås av läsaren.
Gruppen väljer själva vilken typ artefakt som ska skapas. Exempel kan vara:
När artefaktens tillkomst förklaras kan det vara lämpligt att titta extra på Coates, K. A., & Ellison, A. (2014): kap 5 s. 124. Denna sida innehåller en del matnyttigt som förklarar olika delar i ett designprojekt. Bland annat Approach, Development och Design Challenge.
Vidare är det lämpligt att gruppen dokumenterar det som i Coates, K. A., & Ellison, A. (2014): kap 6 kallas för inspiration och hur den kan lyftas in i ett designprojekt på ett strukturerat sätt.
Checklista. Kolla att minst följande är med innan inlämning:
Dokumentera på max 5000 tecken (ungefär två A4, bilder, bildtext, försättsblad m.m. oräknat):
Individuellt: Vad var ditt individuella bidrag till gruppen i processen? Om du skulle göra om allt från början skulle du vilja göra något annorlunda?
Max 2500 tecken (ungefär en A4, bilder etc. oräknat)
Använd word. Döp filen till: ite117_gru1_del3_gruppnamn. Övrig formalia se kursplanering "Direktiv rapporter"
Inlämnas elektroniskt till
Inlämning - Senast måndag 28/10 kl. 9.00