Obligatorisk litteratur | Title Författare Språk ISBN Innehåll |
Design : process och metod Åsa Wikberg-Nilsson, Peter Törlind, Åsa Ericson Svenska 9789144108858 Vad är egentligen design och vad gör en designer? Hur går det till när något ska utvecklas? Varför ser saker och ting ut och fungerar som de gör? Design – process och metod besvarar dessa frågor och väcker intresset för att veta mer om design, designtänkande och innovation. Design omfattar allt från utforskning av behov och möjligheter, kreativt skapande av alternativa lösningar, till implementering av en ny lösning som bidrar till en bättre vardagssituation för människan. Design – process och metod ger en introduktion till hur designarbete kan organiseras och vilka aspekter som bör tas hänsyn till för att säkerställa meningsfulla och innovativa lösningar. Boken ger även läsaren underlag och uppslag för att utforska olika alternativa tillvägagångssätt och perspektiv på en specifik designsituation. Design – process och metod är en bok för såväl erfarna som framtida designers, innovatörer, produktutvecklare, tjänstedesigners, utvecklingsledare och andra som är intresserade av utvecklingsprocesser och av att få ökad designförståelse. Använd boken för att få kreativ inspiration och för att kommunicera design med dig själv, med ditt team eller med andra. (hämtat från AdLibris) |
|
Obligatorisk litteratur | Titel Författare Språk ISBN Innehåll |
An introduction to information design
Coates, K. A.; Ellison, Andy; Engelska 9781780673387 Information design is the visualization of information through graphic design. This invaluable guide provides a creative, informative and practical introduction to the general principles of information design. With chapters on understanding the audience, structure, legibility and readability, selection of media, experimentation and multi-platform delivery, An Introduction to Information Design gives a complete overview of this fundamental aspect of visual communication. Fully illustrated case studies from leading designers provide professional insight into the challenges involved in creating information design for print, interactive and environmental media. Practical exercises and tips enable the reader to put this learning into practice. This makes it the perfect book for graphic design students as well as design enthusiasts. (hämtat från AdLibris) Finns att låna som Ebok på Mdh:s bibliotek: https://www.mdh.se/bibliotek/sok/e-bocker |
|
Obligatorisk litteratur | Titel Författare Språk Innehåll |
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier Jana Holsanova, Språkrådet Svenska De texter vi möter i dag består ofta av många olika element: löptext, rubriker, bilder, bildtexter, listor, citat, diagram, grafer etc. Layouten är komplex och består av en kombination av språk, bilder och andra grafiska medel. Det blir också allt vanligare att vi hämtar information från olika källor på nätet. Men vi vet fortfarande mycket lite om hur läsningen går till, och hur läsare navigerar i tryckta och digitala texter. Få empiriska studier har genomförts om läsning på nätet. Det finns nästan ingen forskning om hur läsaren kopplar ihop information från olika språkliga och bildliga källor och skapar mening. Det som lärs ut om läsares interaktion med dagens komplexa texter är ofta bara antaganden. För att följa läsprocessen i detalj behövs det en avancerad mätteknik (ögonrörelsemätning) i kombination med intervjuer och enkäter. Denna tvärvetenskapliga metod har Jana Holsanova använt sig av i sin forskning, och här presenteras nu resultaten för första gången för en bredare läsekrets. Antaganden och åsikter om läsning konfronteras med resultaten från denna nya empiriska forskning. Här visas hur läsare faktiskt beter sig vid läsning av olika tryckta och digitala dokument, och vi får exempel på hur man kan underlätta för läsaren att hitta och förstå information och navigera i dokumenten. Boken innehåller konkreta rekommendationer för utformning av tryckta och digitala dokument som består av språk, bilder och andra grafiska medel. (hämtat från AdLibris) |
|
Obligatorisk litteratur | Titel Författare Språk Innehåll |
Skriva för att lära Olga Dysthe, Frøydis Hertzberg, Torlaug Løkensgard Hoel Svenska Detta är en introduktionsbok som visar att skrivandet är ett viktigt redskap för lärande och tankeutveckling. Läsaren introduceras i olika sätt att läsa och föra anteckningar, olika skrivstrategier samt sätt att strukturera en facktext. Här finns också råd om hur man startar skrivar- och responsgrupper, hur skrivarhandledning bör se ut och kriterier för bedömning. Den populära Skriva för att lära kommer här i en andra reviderad upplaga. I boken finns nya kapitel, bland annat om större skrivuppgifter inom utbildningen, och den innehåller konkret hjälp till studenter som önskar skriva texter med hög kvalitet. Boken vänder sig till såväl studenter i högre utbildning som deras lärare och är aktuell för alla som skriver facktexter. (hämtat från AdLibris) |
|
Obligatorisk litteratur | Titel Författare Språk Innehåll |
Svenska skrivregler Språkrådet Svenska Svenska skrivregler är Språkrådets rekommendationer för hur man skriver och utformar texter: stor och liten bokstav, kommatering, stycken och avstavning, tabeller och diagram etc. I denna nya utgåva har fler avsnitt och råd lagts till, t.ex. ett om utformning av minnesanteckningar och rapporter, ett om alfabetisk sortering av företagsnamn och ett om varumärken och logotyper. (hämtat från AdLibris) |