Enligt tidsplaneringen inleds HISU-metodens fas 2.
Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.
Denna föreläsning är kopplad till lärandemål 11.
Härmed utgår jag från att studiegruppen har slutfört FAS 1.
Denna vecka ägnas åt följande områden...
En del av det strategiska arbetet med att förbereda en kommunikation på webb är att förstå hur kommunikationen kan genomföras för att bli effektiv och för att uppnå den effekt som önskas.
För att tydligare förstå målgruppen och vad som driver denna är metoden Persona och Scenarier lämpliga. Dessas principer är kort beskrivna i kurslitteraturens kapitel 2.
Den effekt som eftersträvas är att svara på frågan...
-Vad ska man göra med informationen på webben?
Att ge tillräcklig information för att mottagaren t.ex. ska kunna utföra, ta kontakt eller kommer till berörd plats
är
kommunikationens effekt.
Effektiv kommunikation är att ge mottagaren rätt information, på rätt nivå och på dennes villkor. Det kan med webb t.ex. ske genom bild, text, bild-text, film.
Enligt SAOL står "koncept" i vårt sammanhang för en "övergripande och bärande idé". En koncept kan alltså vara ett ord eller en kortare mening som ger idén betydelse. Om en kommunikation ska ha egenskapen av att vara utbildande så skulle ett förslag på koncept kunna vara "kloka ugglan".
Ett annat tydligt exempel som blir väldigt tydligt är konceptet "humor". Hur denna kommunikation skulle kunna gestaltas idémässigt är rätt lätt att föreställa sig.
Idégenereringsmetoden Brainstorm är praktisk vid framtagande av ett möjligt koncept som ska beskriva formen, temat eller sättet för kommunikationen.