HISU-metodens fas 3 är inledd.
Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.
Denna studievecka är kopplad till lärandemål 8.
Dessa instruktioner utgår ifrån att HISU-fas 3 är inledd.
Denna vecka ägnas åt följande områden...
Syftet med metoden designloopen som introducerades i Litteraturstudier 1 är att ge fullgoda resultat på aktuella designutmaningar. Genom väl definierade problem undviks scope creep, att man missar målet.
Litteraturen tar upp metoder för projekt men inte så mycket kring designarbete. Designloopens delar påminner mycket om projektmetodents men skillnaden är att artefakten är i fokus, inte metoden.
En test kan minst ske i två former.
Utfallen av dessa olika former kan spela in. Om t.ex. en person befinner sig i ett labb och känner sig undersökt, testad, studerad så kan det påverka resultatet negativt. Det positiva är att försöket eller testet kan återupprepas med lika förutsättningar.
Om en test eller utprovning sker i användarens naturliga mijö så ger det förmodligen mer korrekta utläsningsmöjligheter. Då kan man också se vilka behov som finns i kontexten.
Enklare tester och utprovningar kan också genomföras. Den allra enklaste är att fråga någon utanför gruppen om någon detalj eller helhet, intryck eller funktion.
Exempel på vad som kan utprovas...
En uppsjö metoder finns att tillgå vid utprovningar i arbete med webbplatser. Här nämner jag några som man bör känna till i denna kurs