HISU fas 3 - vecka 7

HISU-metodens fas 3 är inledd.

Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.

Denna studievecka är kopplad till lärandemål 8.

Dessa instruktioner utgår ifrån att HISU-fas 3 är inledd.

Veckoplanering 9-15 maj

Denna vecka ägnas åt följande områden...

  • Designloopen
  • Test och utprovning

Designloopen UP

Syftet med metoden designloopen som introducerades i Litteraturstudier 1 är att ge fullgoda resultat på aktuella designutmaningar. Genom väl definierade problem undviks scope creep, att man missar målet.

Litteraturen tar upp metoder för projekt men inte så mycket kring designarbete. Designloopens delar påminner mycket om projektmetodents men skillnaden är att artefakten är i fokus, inte metoden.

Test och utprovning UP

En test kan minst ske i två former.

  • Labb - t.ex. genom ögonrörelsestudie
  • Naturlig - i användarens naturliga miljö

Utfallen av dessa olika former kan spela in. Om t.ex. en person befinner sig i ett labb och känner sig undersökt, testad, studerad så kan det påverka resultatet negativt. Det positiva är att försöket eller testet kan återupprepas med lika förutsättningar.

Om en test eller utprovning sker i användarens naturliga mijö så ger det förmodligen mer korrekta utläsningsmöjligheter. Då kan man också se vilka behov som finns i kontexten.

Enklare tester och utprovningar kan också genomföras. Den allra enklaste är att fråga någon utanför gruppen om någon detalj eller helhet, intryck eller funktion.

Exempel på vad som kan utprovas...

  • informationsstrukturen
  • är rubriker till textstycken transparenta
  • Förstår man vad man ska göra på webbplatsen (get it)
  • navigering och etiketter (labels)
  • look & feel
  • måluppfyllelse
  • förståelse för vad som erbjuds
  • avsändare tydlig
  • design, utformning
  • läslighet
  • läsförståelse
  • texter
  • detaljer
  • ... och mycket annat

Man brukar skilja på två utprovningar

  • kvantitativ - när man har statistiska mätdata som resultat.
    Exempel) det tog 15 sekunder för att hitta eller genomföra en viss uppgift
  • kvalitativ - när man intervjuar med öppna frågor som behöver tolkas
    Exempelvis) kan du berätta om hur du upplever...

Andra metoder

En uppsjö metoder finns att tillgå vid utprovningar i arbete med webbplatser. Här nämner jag några som man bör känna till i denna kurs

  • Cardsort - utprovar strukturer på informationsinnehållet
  • Intervju - utprovningar som ger kvalitativa resultat
  • Taskbased Tests - utprovningar som visar om och hur snabbt man kunde genomföra en given uppgift
  • Look & Feel - utprovning för att fastställa om vilka känslor och intryck man får av ett givet designelement eller hela webbsidan

Gruppuppgifter UP

  • Planera och genomför minst en test
  • Redovisa denna i rapporten
  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen