Litteraturstudier vecka 1

För att komma igång med obligatoriska kurslitteraturen inleds kursen med detta. Kunskaper här lägger grunden för projektarbetet senare i kursen.

Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.

Denna studieveckas innehåll är kopplad till lärandemål 1.

Härefter utgår jag från att du är registrerad som student på skolan, har ett användarkonto och i första hand når skolans email och att du fått kontakt med dina gruppmedlemmar.läs annars detta.

Design UP

Vad exakt är design? -Svaret på frågan är att det finns fler former av design, t.ex. funktionell design, estetisk design eller ekonomisk desgn för att nämna några.

I denna kurs rör vi oss mycket i funktionell-estetisk design med webb som media. Vi designar en kommunikation, en kommunikation mellan avsändare och mottagare.

För mig ska en lyckad design av kommunikation ska säga något till någon på mest effektiva sätt för att uppnå en förutbestämd effekt.

Designloopen UP

En bra metod för design är att loopa. Den går till så här...

  1. Identifiera ett problem
  2. Gör en möjlig lösning på just det problemet
  3. Testa just den lösningen på målgruppen
  4. Utvärdera den genomförda testen
  5. Gå till 1. Upprepa loopen tills fullgod lösning

Ibland krävs flera loopar tills fullgod lösning. Designloopen kan med fördel användas i allt arbete, både tidigt och sent i designen. Man kan t.ex. loopa vid utformning av navigation, utforma skisser eller färdigt resultat.

Litteraturstudier UP

Studera kapitel 1 till och med 4 i obligatoriska kurslitteraturen

Diskutera i gruppen och var beredda på att kunna besvara följande frågor muntligt.

Kapitel 1 handlar om att etablera strategier. I denna kurs är strategin att gå efter HISU-metoden.

  • Hur kan begreppet user-centered approach bli konkret?
  • På vilka grunder vilar UX?
  • Nämn några punkter som sägs utgöra Content Strategy.

Kapitel 2 handlar om metoder för att samla in information för produktionen. Diskutera inom gruppen...

  • Varje gruppmedlem väljer ut minst två metoders aktiviteter med för- och nackdelar och beskriver dessa för de övriga.

Kapitel 3 beskriver planeringsprocessen. Återigen, i denna kurs använder vi en process i HISU-metoden.

  • Diskutera figur 3.1 som beskriver när olika aktiviteter utförs och av vilka kompetenser
  • Vad kännetecknar ett agilt arbetssätt? Vilka är dess byggstenar?

Kapitel 4 visar på ett djupare plan vad Informationsarkitektur är och vad en Informationsarkitekt gör.

  • Informationsarkitektur är att kunna behandla information på högre nivå, vad kan ingå i informationsarkitektens uppgifter?
  • Utred vad kontrollerad vokabulär och taxonomier är.
  • Räkna upp några former av webbplatsstrukturer.
  • Vad är F-formen eller gyllene triangeln? Vad medför kunskapen om detta vid utformning av en webbsida?
  • När man skissar på en webbsidas utformning så kan man använda sig av Wireframes. Vilka är de direkta fördelarna med denna metod?

Upprätta ett gemensamt dokument i en mapp i någons Onedrive. Dela ut mappen till samtliga medlemmars MDH-konto med redigeringsbehörighet. Skapa ett gemensamt dokument som alla kan skriva i och besvara ovanstående frågor.

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen