Här beskriver jag mina tankar kring genomförandet av akademiska studier. Jag vill också ta upp några ställningstaganden jag gjort kring det som format min pedagogik.
Du som student på Mälardalens högskola har valt att genomföra en akademisk utbildning. Mitt ansvar som universitetsadjunkt består i att
Jag tror inte bara att akademiska kunskaper är din framtida roll i näringslivet utan också att vara en resurs för andra. Att du som student kan utveckla din förmåga att pedagogiskt kunna förklara sakernas tillstånd med hjälp av refererenser till äldre och pågående forskning är lika viktigt.
Att "ligga under radar" är inte bra taktik. Det skapar ovisshet och frågor hos mig som lärare och examinator. Jag behöver veta hur tankar, frågor och akademisk kunskap landar, hur dessa används och sätts samman.
Att vara en mindre studiegrupp vid studier är mycket vanligt. Det är viktigt att gruppmedlemmarna kan- och har möjlighet att diskutera och ställa frågor till varandra. Alla grupparbeten får det klimat, den effektivitet och det kunskapsutbytet som den förtjänar.
Samtliga föreläsningar som du är närvarande på förutsätter att du förberett dig med läsuppgifterna som delats ut. Att komma till föreläsningar utan inläsningen ger inte den helhetsbild som du behöver.
Min personliga definition av begreppet distanskurs eller "nätbaserad distansutbildning" som Högskoleverket benämner det, är att hela kursen skall kunna genomföras utan att behöva sätta sin fot på campus.
På mina distanskurser utgår man från andra förutsättningar än för campusstuderande. På campus finns lärare, datorer, programvara, personal, material etc. på plats. Om du kan vara utan detta och kan ta eget ansvar och t.ex. själv tar kontakt med lärare när du behöver det så har du goda förutsättningar att klara dig som en distansstudent på denna kurs.
Distansstudier kräver tidsdisciplin. Ett tips är att boka in dig i din kalender som studerande och tydligt skilja på fritid och studietid. Om kursen genomförs på "halvfart" över 10 veckor så bör du ägna 20 timmar i veckan till dina studier, som är framtid.
Vid distanstudier kommer initiativet till kontakt från dig som student förutom obligatoriska handledningar och andra möten.
Att ställas inför en skrivandeuppgift, exempelvis PM eller rapport, har ett syfte. Skrivandet ska ta tid för det...
Anledningarna till att ha skrivandeuppgifter. En stor del av inlärning sker i den situationen, likaså sker examinationen där.
I strävan att bli bättre genomförs kursutvärderingar. Dessa analyseras och sammanställs för att sändas till avdelningschef. Av den anledningen är det som student viktigt att framföra när något är bra eller har förbättringspotential. Missa inte möjligheten att i fritextsvar beskriva både bra och förbättringspotential så tydligt som konkret som möjligt.
All kritik som inte konkretiseras för att leda till förbättring, god som dålig, är bortkastad kritik.
Johan Sundström