Min pedagogik

Här beskriver jag mina tankar kring genomförandet av akademiska studier. Jag vill också ta upp några ställningstaganden jag gjort kring det som format min pedagogik.

Studier allmänt

Du som student på Mälardalens högskola har valt att genomföra en akademisk utbildning. Mitt ansvar som universitetsadjunkt består i att

  • inspirera till studier inom ämnet
  • peka på kunskap från forskning så att du kan ta stöd i dessa när du formulerar dig
  • starta tankeprocesser och omsätta dessa till kunskap för dig
  • utmana din kunskap genom att ofta fråga "varför" och be dig utveckla
  • ge dig akademisk status genom att prioritera akademiska kunskaper framför hantverket

Jag tror inte bara att akademiska kunskaper är din framtida roll i näringslivet utan också att vara en resurs för andra. Att du som student kan utveckla din förmåga att pedagogiskt kunna förklara sakernas tillstånd med hjälp av refererenser till äldre och pågående forskning är lika viktigt.

Att "ligga under radar" är inte bra taktik. Det skapar ovisshet och frågor hos mig som lärare och examinator. Jag behöver veta hur tankar, frågor och akademisk kunskap landar, hur dessa används och sätts samman.

Att vara en mindre studiegrupp vid studier är mycket vanligt. Det är viktigt att gruppmedlemmarna kan- och har möjlighet att diskutera och ställa frågor till varandra. Alla grupparbeten får det klimat, den effektivitet och det kunskapsutbytet som den förtjänar.

Campusstudier

Samtliga föreläsningar som du är närvarande på förutsätter att du förberett dig med läsuppgifterna som delats ut. Att komma till föreläsningar utan inläsningen ger inte den helhetsbild som du behöver.

Distansstudier

Min personliga definition av begreppet distanskurs eller "nätbaserad distansutbildning" som Högskoleverket benämner det, är att hela kursen skall kunna genomföras utan att behöva sätta sin fot på campus.

På mina distanskurser utgår man från andra förutsättningar än för campusstuderande. På campus finns lärare, datorer, programvara, personal, material etc. på plats. Om du kan vara utan detta och kan ta eget ansvar och t.ex. själv tar kontakt med lärare när du behöver det så har du goda förutsättningar att klara dig som en distansstudent på denna kurs.

Distansstudier kräver tidsdisciplin. Ett tips är att boka in dig i din kalender som studerande och tydligt skilja på fritid och studietid. Om kursen genomförs på "halvfart" över 10 veckor så bör du ägna 20 timmar i veckan till dina studier, som är framtid.

Vid distanstudier kommer initiativet till kontakt från dig som student förutom obligatoriska handledningar och andra möten.

Skrivandeuppgifter

Att ställas inför en skrivandeuppgift, exempelvis PM eller rapport, har ett syfte. Skrivandet ska ta tid för det...

  • samlar och ger ord till dina tankar
  • övar ditt mikro- och makroperspektiv
  • sammanställer ditt analyserande
  • ger dig slutsatser
  • övar ditt framställande, det dramaturgiska och det formaliamässiga

Anledningarna till att ha skrivandeuppgifter. En stor del av inlärning sker i den situationen, likaså sker examinationen där.

Kursutvärderingar

I strävan att bli bättre genomförs kursutvärderingar. Dessa analyseras och sammanställs för att sändas till avdelningschef. Av den anledningen är det som student viktigt att framföra när något är bra eller har förbättringspotential. Missa inte möjligheten att i fritextsvar beskriva både bra och förbättringspotential så tydligt som konkret som möjligt.

All kritik som inte konkretiseras för att leda till förbättring, god som dålig, är bortkastad kritik.

Studentkommentar (2013-06-03 23:48:58)
Det finns information men den är tyvärr inte speciellt tydlig. Verkar finnas information som inte längre är aktuell. Ex. i vissa arbetsmoduler finns information för studenter som läste kursen tidigare. Även kursinfo på kursens startsida på zoomin är lite svårtydd ibland.

Åtgärd (2014-02-28)
Kursen har efter studentönskemål byggts på med fler element för att bli så heltäckande som möjligt. Efter 2013 togs beslut att renodla uppgifter och att genomföra en total översyn av given information. Kvar blev endast innehåll som kan mappas mot läromålen.



Studentkommentar (2013-06-03 19:00:08)
I flera delar av kursen är man är beroende av andras insats för att själv bli godkänd - snälla, minska på detta. det kräver alldeles för mycket arbete. halvbra kontakt med lärare, känns som dessa inte varit speciellt närvarande och/eller tillgängliga för eleverna.

Åtgärd (2014-02-28)

  1. Inför start av vårterminen 2014 har examinationsmomentet GRU1 ändrats så att möjlighet nu finns att diversifiera gruppbetyget. Enskild student i ett grupparbete kan numera bedömas på enskilda insatser.
  2. Att som lärare kunna vara tillgänglig under studierna är viktigt. En förutsättning för att vara tillgänglig för student är kontorstid och planerandet av avsatt tid. Ny modell provas nu med ännu mer tydlighet när lärare är tillgängliga för handledning via telefon, mail och besök.

Johan Sundström

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen