HISU fas 1 - vecka 4

Projektarbetet startar härmed. HISU-metodens fas 1 inleds.

Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.

Denna veckas studier är kopplad till lärandemål 11.

Härmed utgår jag från att varje studiegrupp har meddelat mig om uppdragsgivare och fått mitt klartecken.

Veckoplanering 18-24 april

Enligt kursplaneringen ska nu studiegrupperna starta projektet.

Denna vecka ägnas åt följande områden...

  • Aktiviteter i HISU-metodens fas 1
  • Gruppuppgifter

Projektmetodik - HISU-metoden

Research UP

Studera följande bild från litteraturen.

Sidebar: Web teams 1
Bild kap. 3, sid 65 (Credit to: Lynch/Horton: 2016)

Att röra sig på tidslinjen från "abstrakt" till "konkret" är att acceptera att inte ha samtliga svar från början. Skiftet från strategi till taktik kan upplevas otydlig. Dokumentera därför gärna konkreta detaljer som "Uppdragsbeskrivning" och vald "strategi". När beslut finns i gruppen kring strategi (HISU FAS 2) ges klartecken för den taktiska delen.

Aktiviteter i HISU-metodens fas 1 UP

Aktiviteter

  1. Innan mötet med uppdragsgivaren
  2. Under mötet med uppdragsgivaren
  3. Efter mötet med uppdragsgivaren

Innan mötet med uppdragsgivaren

Förbered er inom gruppen genom att sätta er in i uppdragsgivarens branch. Sök upp möjliga konkurrenters webbplats och studera hur branchen kommunicerar.

Att komma till ett möte med uppdragsgivaren utan att vara förberedd eller inte ha en plan riskerar att sluta i pinsamheter. Var därför öppen och förklara att detta projekt med uppdragsgivaren sker i studiesyfte men att pay-back minst kan bli överlämnandet av en akademisk rapport på ett designförslag.

Notera att uppdragsgivaren kanke inte alltid är beställarkunnig och inte alltid kan veta vad t.ex. "syftet" med webbplats är. Svar som...
"-Vi vill finnas på webben" behöver bemötas med
"-Varför, kan du utvecka vad besökaren ska göra efter att ha besökt?".

Under mötet med uppdragsgivaren

Notera att även om du studerar på distans så kan hela gruppen vara med vid ett Skypemöte med uppdragsgivaren. Om endast en deltagare har möjlighet att möta uppdragsgivaren fysiskt så finns möjligheten med Skype till resten av gruppen eller så kan samtalet finnas med på Skype eller spelas in med mobiltelefon för senare avlyssning av andra. Vid inspelning - fråga om ok.

Sök minst svar...

  • Om uppdragsgivaren
  • Om målgruppen
  • Hur konkurrenter kommunicerar i branchen
  • Syftet med webbkommunikationen

Givetvis nås bäst resultat med uppdragsgivaren genom aktivt samtal där man kan fråga uppdragstagaren om man inte förstått eller har egna idéer, istället för att gå till nästa fråga. När frågorna fått konkreta begripliga svar kan man gå vidare.

Efter mötet med uppdragsgivaren

Studera svaren från uppdragsgivaren tillsammans i gruppen och författa en kort uppdragsbeskrivning som minst omfattar...

  • Kort beskrivning av avsändaren
  • De kommunikativa behoven - både avsändarens och mottagarens
  • Förväntade leverabler, gruppens men också uppdragsgivarens
  • Tidsplan

Denna uppdragsbeskrivning kan därefter stämmas av mot uppdragsgivaren och revideras vid behov.

Gruppuppgifter UP

  • Exekvera HISU-metodens Fas 1 och dokumentera i form av en Uppdragsbeskrivning.
  • Gruppens ledare skickar uppdragsbeskrivningen till mig senast 2022-04-22 09:00:00 för klartecken.
  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen