Denna studievecka ägnas åt att få en översikt över hur man projekterar en webbuppdrag. I denna kurs används HISU-metoden även om kurslitteraturen beskriver andra former.
Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.
Denna veckas studier är kopplad till lärandemål 11.
Härefter utgår jag från att du har fått kontakt med dina gruppmedlemmar på Teams.
Denna vecka ägnas åt följande områden...
Fas 1 - Research - HISU-metoden
VAD ska kommuniceras, och till VEM?
Ofta är första uppgiften i ett projektarbete att ta reda på vad uppgiften är. Förutom att sätta samman sitt "team" och boka arbetstider så behövs t.ex. kunskap om webbavsändarens "varumärke", dess målgrupp, webbkommunikationens syfte och vad kommunikationen ska bestå av.
Ett rent insamlande av information alltså. I denna fas fattas inga designbeslut.
Fas 2 - Strategi - HISU-metoden
HUR ska kommunikationen förpackas?
Kapitel 2 i kurslitteraturen behandlar bl.a. inventering för vem man designar. Hur man t.ex. kan använda sig av Personas som representanter för målgrupper. Scenarier är korta berättelser som sätter personas i fokus och påvisar vad som driver våra användare. Denna fas introducerar till skisser, prototyper och wireframes som kan användartestas.
Att skapa en strategi för gruppen och projektet är att bli effektiv. Utan strategi uppstår inget operativt arbete. Bestäm därför i detalj HUR webbplatsen ska kommunicera, bestäm strategin i gestaltningen och i kommunikationen.
Efter beslut om strategi och koncept (tema) tas designbeslut.
Fas 3 - Design & dokumentation - HISU-metoden
Man vet "VAD" som ska kommuniceras, till "VEM" och "HUR". Här sker produktionen, ofta iterativt
När gruppen gjort sin research och fattat beslut om strategi så är det dags att kavla upp ärmarna. Det operativa arbetet med att bygga struktur, design och innehåll börjar först i denna fas. Både pågående arbete och delresultat bör testas på andra personer än gruppens.
Fas 4 - Presentation - HISU-metoden
Produktionen är klar, här samlas argument för all design
När webbplatsen är klar för presententation ska alla betydelsefulla argument för designvalen också redovisas. Läs mer om prestationsfasen här nedan.
En bra metod för för att odla idéer i en grupp är metoden Brainstorm
Studera kapitel 5
Kapitel 5 handlar om de olika delarna/komponenterna i det övergripande arbetet med en organisations webbplats. Vilka strategiska ord ska aktivt finnas med för att hittas av sökmotorer? Bygga från grunden eller använda CMS? Filstrukturer osv.
Diskutera och enas i gruppen genom att kunna besvara följande frågor tillsammans...
Studera kapitel 6
Kapitel 6 handlar om uppbyggnaden av webbsidor. Dess utformning för att bäst fungera för människors mentala avkodning, vad man kan göra för att leda ögat. Här finns komponenter som...
Diskutera och enas i gruppen genom att kunna besvara följande frågor tillsammans...