Litteraturstudier vecka 2

Denna studievecka ägnas åt att få en översikt över hur man projekterar en webbuppdrag. I denna kurs används HISU-metoden även om kurslitteraturen beskriver andra former.

Föreslagen tidsåtgång: minst 15 timmar.

Denna veckas studier är kopplad till lärandemål 11.

Härefter utgår jag från att du har fått kontakt med dina gruppmedlemmar på Teams.

Veckoplanering 4-10 apr UP

Denna vecka ägnas åt följande områden...

  • Projektrmetoden HISU
  • Brainstorm
  • Litteraturstudier och gruppdiskussioner - kapitel 5-6

Projektmetoden HISU UP


Fas 1 - Research - HISU-metoden

VAD ska kommuniceras, och till VEM?

Ofta är första uppgiften i ett projektarbete att ta reda på vad uppgiften är. Förutom att sätta samman sitt "team" och boka arbetstider så behövs t.ex. kunskap om webbavsändarens "varumärke", dess målgrupp, webbkommunikationens syfte och vad kommunikationen ska bestå av.

Ett rent insamlande av information alltså. I denna fas fattas inga designbeslut.

>>>Till innehållet i fas 1

Fas 2 - Strategi - HISU-metoden

HUR ska kommunikationen förpackas?

Kapitel 2 i kurslitteraturen behandlar bl.a. inventering för vem man designar. Hur man t.ex. kan använda sig av Personas som representanter för målgrupper. Scenarier är korta berättelser som sätter personas i fokus och påvisar vad som driver våra användare. Denna fas introducerar till skisser, prototyper och wireframes som kan användartestas.

Operativt eller strategiskt arbete?

  • Strategiskt - omfattar allt planeringsarbete, såväl dagsplaneringar som månadsplaneringar. Inleder projektet.
  • Operativt - alla praktiska uppgifter. Bygger på de strategiska besluten.

Att skapa en strategi för gruppen och projektet är att bli effektiv. Utan strategi uppstår inget operativt arbete. Bestäm därför i detalj HUR webbplatsen ska kommunicera, bestäm strategin i gestaltningen och i kommunikationen.

Efter beslut om strategi och koncept (tema) tas designbeslut.

>>>Till innehållet i fas 2

Fas 3 - Design & dokumentation - HISU-metoden

Man vet "VAD" som ska kommuniceras, till "VEM" och "HUR". Här sker produktionen, ofta iterativt

När gruppen gjort sin research och fattat beslut om strategi så är det dags att kavla upp ärmarna. Det operativa arbetet med att bygga struktur, design och innehåll börjar först i denna fas. Både pågående arbete och delresultat bör testas på andra personer än gruppens.

>>>Till innehållet i fas 3

Fas 4 - Presentation - HISU-metoden

Produktionen är klar, här samlas argument för all design

När webbplatsen är klar för presententation ska alla betydelsefulla argument för designvalen också redovisas. Läs mer om prestationsfasen här nedan.

>>>Till innehållet i fas 4

Brainstorm UP

En bra metod för för att odla idéer i en grupp är metoden Brainstorm

  1. Definiera ram för den aktuella brainstorm'en. Skapa förutsättning för dokumentation
  2. Kasta fram genomtänkta, ogenomtänkta, genomförbara, galna idéer
  3. Under den aktuella brainstom'en, bygg vidare på varandras idéer. Negativa attitder är inte tillåtna
  4. Avsluta
  5. Vaska bort, vaska fram den/de bästa lösningen/lösningarna
  6. Var därefter tydlig med vilken idé som fick leva vidare

Litteraturstudier UP

Studera kapitel 5

Kapitel 5 handlar om de olika delarna/komponenterna i det övergripande arbetet med en organisations webbplats. Vilka strategiska ord ska aktivt finnas med för att hittas av sökmotorer? Bygga från grunden eller använda CMS? Filstrukturer osv.

Diskutera och enas i gruppen genom att kunna besvara följande frågor tillsammans...

  • I större organisationer med många avdelningar låter man flera medarbetare vara med och skriva innehåll till webbsidor. Hur kan en sådan struktur organiseras så att man kan garantera hög kvalitet i skrivandet?
  • Man stöter ibland på begreppet "semantisk uppmärkning", alltså HTML. Vad är detta och vad är nyttan med det?

Studera kapitel 6

Kapitel 6 handlar om uppbyggnaden av webbsidor. Dess utformning för att bäst fungera för människors mentala avkodning, vad man kan göra för att leda ögat. Här finns komponenter som...

  • Header
  • Footer
  • Main Content
  • Navigering
  • Breadcrumb
  • Responsiv design
  • Utformning för start, kategori och detaljsidor
  • m.m.

Diskutera och enas i gruppen genom att kunna besvara följande frågor tillsammans...

  • CSS3-tekniken för att skapa dynamiska bredder på en webbsida sker m.h.a. Media queries (detta ska vi studera i detalj senare i kursen). Vilka bredder i pixelstorlek är vanliga för att avgöra om det är en mobiltelefon, surfplatta eller skrivbordsskärm?
  • Vad säger litteraturen om att placera navigationselement till vänster eller till höger?
  • Litteraturen nämner "viket" (the fold) som namn på gränsen till det vi som webbesökare inte ser förrän vi skrollar nedåt. Ge några argument för varför vi bör undvika detta, ge också några argument för när vi kan använda skrollbara webbsidor.

  • Mälardalens högskola |
  • Box 883 |
  • 721 23 Västerås/Eskilstuna |
  • 021-10 13 00, 016-15 36 00 |
  • info@mdh.se |
  • Om webbplatsen